
International Journal of Communication Research 45

Deontology and journalistic ethics

ACCESS TO INFORMATION VS INFORMATION SECURITY IN THE 
HYBRID WAR (THE CASE OF SUSPENDING THE ACTIVITY OF SIX TV 

CHANNELS IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA)

	 Andrei Dumbrăveanu1

1Assoc. Prof. PhD, Moldova State University, Chișinău, Republic of Moldova
Corresponding author: Andrei Dumbrăveanu; e-mail: dumbraveanu.andrei@gmail.com 

Abstract
On December 16, 2022, the Commission for Emergency 

Situations of the Republic of Moldova (CESRM) suspended 
on the period of the state of emergency the broadcasting 
license for the following TV channels: First in Moldova and 
Accent TV – both belong to the service provider 
“TELESISTEM TV” LLC; Orhei TV and TV6 – “MEDIA 
RESURSE” LLC; RTR Moldova – “TV - Communications 
Group” LTD; NTV Moldova – PP “Exclusive Media” LTD. 
CESRM took an unprecedented decision in the short 
history of the free and independent media in Moldova, a 
state for which democratic values are not only declared 
priorities. In a single decision, six sources of information 
to the population were suspended. Immediate reactions 
followed in the political environment, but also in the public 
space. In the hybrid war triggered by Russia on the territory 
of the Republic of Moldova, the informational, media 
component holds an important segment, where the forces 
are focused on the direction of the psychological processing 
of the population, where certain media contingents are also 
mobilized. In such circumstances, CESRM has taken 
preventive actions to protect the information environment, 
in order to ensure stability and tranquillity in society. 

Keywords: information security, hybrid war, Republic of 
Moldova.

We shall analyse this situation, following the 
following objectives: the route of appearance and 
evolution of TV stations, which had their 
broadcasting license withdrawn during the state 
of emergency; the involvement of oligarchic 
parties in strengthening the political partisanship 
in the media field of the Republic of Moldova; 
the actions to monitor the activity of audiovisual 
institutions and to ensure information security; 
the examination of the motivations regarding the 
basis for the withdrawal of the broadcasting 
license and the reactions of politicians and of 
non-governmental media organizations. 

On December 16, 2022, the Commission for 
Emergency Situations of the Republic of Moldova 

(CESRM) suspended on the period of the state of 
emergency the broadcasting license for the 
following TV channels: First in Moldova and 
Accent TV – both belong to the service provider 
“TELESISTEM TV” LLC; Orhei TV and TV6 – 
“MEDIA RESURSE” LLC; RTR Moldova – “TV 
- Communications Group” LTD; NTV Moldova 
– PP “Exclusive Media” LTD. The decision was 
based on the following arguments: protecting the 
national information space and preventing the 
risk of disinformation by spreading false 
information or attempts to manipulate public 
opinion; the influence of the human factor – the 
list of individuals and legal entities subject to 
international sanctions and the available 
information on the control exercised by these 
persons over some media service providers; the 
multiple findings in the monitoring reports of 
the Audiovisual Council (AC) regarding the 
violations of the Audiovisual Media Services 
Code (AMSC); the lack of reaction to the 
application of sanctions and the continuation of 
the AMSC violations in reflecting the events 
national, and also Russia’s armed aggression in 
the neighbouring country of Ukraine. 

CESRM took an unprecedented decision in 
the short history of the free and independent 
media in Moldova, a state for which democratic 
values are not only declared priorities. In a single 
decision, six sources of information to the 
population were suspended. Immediate reactions 
followed in the political environment, but also in 
the public space (Consiliul Audiovizual, n.d.).

Several opinions were presented, some 
diametrically opposed, but in which less, or 
almost no account was taken of the real aspects 



46 Volume 123 • Issue 1 January / March  2023 •

Andrei Dumbrăveanu

of this situation: the war against Ukraine 
approached the borders of the Republic of 
Moldova; the Russians’ missiles are overflying 
the country’s airspace, and their shrapnel falls 
on some Moldovan localities; component aspects 
or development: economic (trade in fruits, 
vegetables, wines, etc.); energy (gas, petroleum 
products, electricity, etc.) – they became in the 
hands of the Russians weapons of blackmail 
directed against the Moldovans; the so-called 
“peacekeeping” forces, which is actually the 
remnants of its 14th army of the former USSR, are 
still standing now, as it were, “with gun to foot” 
in the Eastern districts of the Republic of Moldova. 

And on top of these problems of economic, 
political and social survival, there are also 
elements of a corrupt human capital: thieves in 
the law, criminals who plundered the state’s 
treasury, fled with a lot of money and hid abroad. 
Now they are afraid of public accountability, and 
just as, always for the bandits, the offensive 
against the authorities is the best defense, they 
have triggered it through street demonstrations, 
rallies organized and paid for with stolen money, 
conjugating their efforts with the Russian forces 
you know, foreign to the interests of the majority 
population, methodically pursuing their clear 
goals: the removal of power, the democratically 
elected power, and the establishment of another 
and their foreign supporters.

In the hybrid war triggered by Russia on the 
territory of Moldova, the media information 
component holds an important segment, where 
the forces are focused on the direction of 
psychologically processing of the population, 
where certain contingents of the media are also 
mobilized. In such circumstances, CESRM has 
taken preventive actions to protect the 
information environment, in order to ensure 
stability and tranquillity within the society.

We shall demonstrate these realities, following 
the following objectives: the route of appearance 
and evolution of TV stations, which had their 
broadcasting license withdrawn during the state 
of emergency; the involvement of oligarchic 
parties in strengthening the political partisanship 
in the media field of the Republic of Moldova; 
the actions to monitor the activity of audiovisual 
institutions and to ensure information security; 
the examination of the motivations regarding the 

basis for the withdrawal of the broadcasting 
license and the reactions of politicians and of 
non-governmental media organizations 
(Dumbrăveanu, 2016).

Under the umbrella of freedoms, based on 
the data presented by the Audiovisual Council 
and its list to the owners who are the beneficiaries 
of the television media service providers, updated 
on 11.01.2023, we find that 70 television 
institutions operate in the Republic of Moldova, 
three of which are public and the rest are private 
(commercial), and nine institutions hold two 
broadcasting licenses each. The CSMA provisions 
establish: “Private media service providers are 
obliged to publish on their own web pages and 
to submit to the Audiovisual Council, annually, 
by the 31st of March, an activity report, according 
to the model approved by the Audiovisual 
Council, which should include the name, 
citizenship of the beneficiary owner / beneficiary 
owners, the description of the property structure, 
the media service provider’s organisational chart 
and share capital, the sources of funding for the 
audiovisual media service and the information 
on the implementation of the audiovisual media 
service design for the previous year of activity 
(paragraph 13, Article 28). The model for the 
annual report was approved by the AC, by 
Decision no. 7 from 20.01. 2023 and dispatched 
for execution to all media service providers. The 
AC also publishes on its own-responsibility page 
the affidavits on ensuring the transparency of the 
media service provider’s property and a report 
on the beneficial ownership of the media service 
providers. These are separate documents, 
compared to the annual reports of the media 
service providers. These documents taken 
together are complementary tools for ensuring 
the transparency of the ownership of audiovisual 
services. The importance of those instruments is 
mentioned in the Recommendations of the 
Committee of Ministers of the Council of Europe 
to the Member States on media pluralism and 
transparency in media ownership (Consiliul 
Audiovizual, n.d.).

The first in Moldova and Accent TV, RTR 
Moldova, NTV Moldova came to the attention of 
the AC following the presentation of incomplete 
reports. Thus, the analysis of the annual reports 
of the TV media service providers in the Republic 



International Journal of Communication Research 47

ACCESS TO INFORMATION VS INFORMATION SECURITY IN THE HYBRID WAR (THE CASE OF SUSPENDING THE 
ACTIVITY OF SIX TV CHANNELS IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA)

of Moldova for 2021, carried out by Ruslan 
Mihalevschi, member of the Board of Directors, 
mentions that the respective televisions consider 
the data of the funding sources “confidential” or 
that they represent a “trade secret.” For these 
reasons, the First in Moldova, Accent TV and 
RTR Moldova did not include in the report their 
price lists for advertising. R. Mihalevschi notes 
that the arguments presented by the respective 
providers of television media services are 
unfounded, because, according to article 2050, 
para. (1) of the Civil Code of the Republic of 
Moldova, “The trade secret holder may not 
invoke a legal means of protecting the trade 
secret, if the alleged acquisition, use or disclosure 
of the trade secret took place in any of the 
following cases: a) for the exercise of the right to 
freedom of expression and information, as 
provided by the legislation and international 
treaties to which the Republic of Moldova is part 
of, including respect for the freedom and media 
pluralism ...” Also, according to the Law on 
accounting and financial reporting, each entity 
in the Republic of Moldova is obliged to submit 
the financial statements to the National Bureau 
of Statistics, which subsequently publishes them. 
Respectively, the financial information about any 
economic agent, including the media service 
providers, is not a trade secret.

The TV channels First in Moldova, NTV 
Moldova, RTR Moldova were watched by the 
Moldovan public since the formation of the TV 
channels NTV Russia, First Russia and RTR 
Russia, when in the Republic of Moldova there 
was no law on the Audiovisual Code, therefore 
no AC. Methodically, latently they penetrated 
the homes of the Moldovans, naturally they 
formed a vast audience, without the people of 
culture, politics and the state, the local public 
asking themselves: how they appeared, what 
mission do the respective television stations 
have. We do not pretend to uphold the truth as 
a last resort. An unequivocal response calls for 
extensive research. For these reasons we will 
present only the milestones of their history, 
gleaned from unbiased, easily accessible 
documentary sources of the FR. 

NTV was launched in FR on October 10, 1993, 
based at the Ostankino Technical Centre in 
Moscow. Today NTV is part of the “Gazprom 

– media” Holding. Through the channel “NTV 
Mir,” NTV broadcasts in the Commonwealth of 
Independent States (CIS), the Baltic States, 
Western Europe, the Near East, the United States 
of America, Canada, Israel, Australia, New 
Zealand and  Oceania. NTV is the child of 
independent and free audiovisual in Russia, of 
transparency (“glasnosti”) and restructuring 
(“perestroika”), of the democratic transformations 
initiated by M. Gorbachev in the Union of Soviet 
Socialist Republics (USSR), although, when NTV 
was born, neither did USSR disappear from the 
map of the world, nor was M. Gorbachev 
president. Then, in the international arena, the 
FR proclaimed himself the rightful successor of 
the USSR, and the president had become Boris 
Yeltsin. NTV was one of the first private television 
companies to break away from the great colossus 
– the State Television and Broadcasting 
Committee of the USSR. The new-type media 
institution was constituted by the most shrewd 
and active television publicists, who asserted 
themselves during the restructuring. Two 
prominent figures of the respective environment, 
on whom it is worth stopping a little, because 
they draw attention by the fact that they also 
held the position of general manager of the NTV 
Company, but also by the way their destinies 
were separated, are Oleg Dobrodeev and 
Yevgeny Kiseliov. 

Oleg Dobrodeev, former general manager of 
the NTV Company (1997- 2000), debuted in 1983 
in the main newsroom, the program Время 
(Time), on the Central Television of the USSR. 
From 1990 he became director of the current 
affairs program Вести (News), where 
commentator Yevgeny Kiseliov manifested 
himself, becoming popular. Beсти, together with 
Kiseliov, convinces the magnate Vladimir 
Gusinschi to financially support NTV, which 
also becomes the main shareholder of the “Медия 
мост” holding (Media pod), part of which was 
also NTV. In the electoral company of 2000, for 
the early election of the President of Russia, 
Gusinschi categorically did not support the 
candidacy of V. Putin. Coming to power, in a 
short time V. Putin declares war on the 
disobedient oligarchs, starting with V. Gusinschi. 
It was the first fight, apparently directed against 
corruption and economic embezzlement, the 



48 Volume 123 • Issue 1 January / March  2023 •

Andrei Dumbrăveanu

main aspect being against the pluralism of ideas 
and information transparency. V. Gusinschi lost 
this fight and in 2000 was arrested in Spain by 
the Interpol services, at Russia’s request. But the 
Spanish government did not extradite him, 
Gusinschi being also a citizen of Israel, he was 
tried in Spain and released, becoming an 
emigrant. Oleg Dobrodeev became one of 
President V. Putin’s favourites. From 2000 until 
now he has been in the position of general 
director of the Company for Television and 
Broadcasting throughout Russia. After the start 
of the Russian aggression in Ukraine (2022), Oleg 
Dobrodeev is declared persona non grata in the 
European Union, Great Britain and the USA. 

Yevgeny Kiseliov, in 2000-2001, was the 
general manager of the NTV Company. He is a 
renowned television publicist in the ex-Soviet 
space. He asserted himself in the First Program 
of the Central Television during the peak of the 
restructuring, 1987-1980. Previously he studied 
history and philology at the “M. Lomonosov” 
University in Moscow, the Institute for Asian 
and African countries. After graduation, in 1979–
1981, he was mobilized as an officer-translator 
for the Soviet group of military consultants in the 
war in Afghanistan. In 1981- 1984 he was a 
Persian language teacher – Parsi or Farsi – at the 
Felix Dzerjinski Higher School of the State 
Committee on Security (CSS/KGB) of the USSR. 
“Problems” in Evgheni Kiseliov’s career as a 
publicist, began to appear after the 2000 election 
campaign for early elections of the President of 
Russia. E. Kiseliov was labelled and qualified as 
a “gladiator” on the electoral arena on NTV, and 
S. Dorenco – on the Russian Public Television or 
the First Channel and N. Svanidze – on RTR, 
state television of FR or “Russia-1.” They, 
according to political scientists and media 
observers, professors at Moscow State University, 
used unrecognized electoral technologies in 
Russia: discrediting the person and creating 
myths or “banishing the devil” and “exalting the 
god.” They were also incriminated for having 
acted “according to scenarios written by someone 
else,” covering in the virtual space “fights and 
bargains,” so that the elites who failed to divide 
their assets, to impose their dominance in the 
spheres of economy and politics. In 2001, E. 
Kiseliov left NTV, arguing that there he was 

strangling freedom, and state control over private 
media was in place. He practiced free journalism, 
collaborating with the radio station “Эxо 
Москвы” (the Echo of Moscow), on the magazine 
“Ford,” and on the weekly “The New Times.” He 
supported the orange revolution in Ukraine and 
condemned the Russian invasion of Crimea. In 
2008 he was employed by the Ukrainian TV 
channel “Итоги” (Balance Sheets), and after the 
outbreak of the Russian war in Ukraine he was 
the moderator of the informative marathon 
“Freedom”, Ukraine 24. In FR he was declared a 
“foreign agent” and prosecuted. 

In the structure of the NTV Company, from 
the beginning, in 1992, was formed the Analytical 
Directorate, headed by Filip Bobcov, army 
general, former first deputy president of the 
CSS/ KGB of the USSR. Bobcov is considered 
one of the heads of the ideological foundation of 
counterintelligence, used by the secret services 
of the USSR. In the newly created direction, he 
hired a team of counterintelligence officers-
reservists to contribute to the development, 
implementation and improvement of NTV’s 
editorial policy according to situations. In 
Moldova, a CIS state, NTV broadcasts its 
programs, being known to the public as TV7 and 
gaining a certain popularity due to the quality of 
the informative, propagandistic content and 
television films with spies and fighters on the 
invisible front against banditry, corruption and 
organized crime. In accordance with the 
legislation of the Republic of Moldova, on 
January 1, 2016, a new private TV station, NTV 
Moldova began broadcasting local news 
programs, comments, debates, but also to 
retransmit the broadcasts made by NTV Russia 
on the territory of the republic, largely through 
cable networks. NTV Moldova belongs to the 
company “Exclusive Media” LLC. The beneficiary 
of NTV Moldova and respectively of the 
Company “Exclusive Media” LLC Company, 
was at first the politician Corneliu Furculiţă, a 
prominent member of the Party of Socialists of 
the Republic of Moldova, deputy in parliament, 
close to President I. Dodon. Since 2022, “Exclusive 
Media” LLC is managed by Ludmila Furculiţă, 
the wife of Corneliu Furculiţă. Starting with 
November 7, 2022, “Exclusive Media” LLC (TV6 
channel) affiliated to the Shor Party (SOR) and 



International Journal of Communication Research 49

ACCESS TO INFORMATION VS INFORMATION SECURITY IN THE HYBRID WAR (THE CASE OF SUSPENDING THE 
ACTIVITY OF SIX TV CHANNELS IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA)

the company NTV Russia offer the public through 
Pay-TV networks, but also free of charge through 
where the content elaborated by NTV Russia: 
musical and psychological shows, entertainment 
shows and TV films (TV8.md, 2022).

The first in Moldova is a private TV channel 
belonging to the company “TELESISTEM TV” 
LLC, managed by Arina Corşicova, domiciled in 
Chisinau, also being a provider of media services, 
and the beneficiary is Alexei Polunin (Russian 
Federation) 100%. In order to understand how 
the Russian TV stations: The First Channel, RTR 
Planet, NTV Russia, etc. entered the Moldovan 
audiovisual space and why in a short time they 
formed the vast audiences, we will make a 
lapidary foray into the history of television in 
Moldova. 

On April 30, 1958, the first TV show of 
Moldovan news was broadcasted, the TV content 
being broadcasted by the Technical Television 
Centre, put into operation by telecommunications 
specialists, sent on mission by the State Committee 
for Radio and Television in the USSR. The 
Moldovan news program, which at first 
broadcasted 2-3 hours a day, 2-3 times a week, 
was part of the first program of the Central 
Television (TC), which broadcasted from 
Moscow, from the Ostankino technical centre 
throughout the USSR. The evolution of technical 
means of telecommunications caused the number 
of TC programs to increase, reaching the time of 
the disappearance of the USSR to 6 Ostankino 
channels. In the Moldavian Soviet Socialist 
Republic (MSSR), in the last years of the USSR, 
the domestic television managed to obtain its 
channel, to ensure the production and 
broadcasting of its own shows, but the TC kept 
the frequency for the First Channel, continuing 
the broadcast. When the USSR disappeared, FR 
transformed the first channel into the Russian 
Public (Public) Television (TOR/ОРТ), which 
was not interrupted in Moldova. 

Along the way, the TC channels have turned 
into mixed structures, with private and state 
capital, where the large part, in the majority, is 
owned by the state, calling themselves commercial 
or private televisions and televisions totally 
financed from the state budget. According to the 
schemes with mixed financing the following 
institutions were formed: the NTV company, the 

Russian television First Channel, etc. and with 
total budget funding, the following state 
televisions: Russia 24, Russia Cultural, RTR 
Planet, etc. In The Republic of Moldova, joint 
media enterprises have been established that 
provide limited liability services, where a part of 
the capital is held by the Russian televisions. 
Thus, the Russian televisions have actually 
reached where they did not go, to a public 
educated by the Soviet authoritarian regime 
continuously, where generations in a row were 
processed in the propaganda information field, 
made up of news and films of illusory realities.

By 2022, the First in Moldova has largely 
retransmitted the broadcasting grid of one of the 
most important Russian state and propaganda 
televisions - the First Channel. Similarly, RTR 
Moldova was formed and activates, a TV channel 
in Moldova, which exists thanks to the support 
of the Russian television RTR Planet, having 
“TV-Communications Group” LLC, managed by 
Yevgeny Sergeyev, domiciled in Chisinau, as 
service provider and beneficiaries of this 
company: Valentina Steţco (Republic of 
Moldova), who represents “SB GRUP MEDIA” 
LLC, a legal entity registered in the Republic of 
Moldova in partnership with the “Russian 
Society for the Organization and Management of 
Projects in the Field of Mass Media,” with 
residency in FR; and founders of “SB GRUP 
MEDIA” LLC: Oxana Borşevici and Galina Sîrbu. 
The channel RTR Planet started to rebroadcast in 
The Republic of Moldova on July 1, 2004, the 
beneficiary of services being the company 
“TeleDixi,” which until then had retransmitted 
the channel “Russia,” with advertising from the 
Republic of Moldova. Since July 3, 2005, the 
company “TeleDixi” replaced the RTR Planet 
channel with the Moldovan version of the CTC 
channel, a network of TV stations in FR, a channel 
that belonged to the holding company CTC 
Media, founder of the company “TeleDixi.” Since 
2010 “TV Communications Group” Ltd. has 
launched in the information space of the Republic 
of Moldova “RTR Planet CSI,” with an entirely 
Russian grid, but with Moldovan advertising. 

Since January 2013 the channel resumed under 
the name RTR Moldova. PRT Planet is a television 
channel of the State Company of Russia for 
Television and Radiobroadcasting, formed 



50 Volume 123 • Issue 1 January / March  2023 •

Andrei Dumbrăveanu

following the restructuring of the respective 
company carried out by the general manager 
Oleg Dobrodeev. In February 2018, following the 
implementation of the amendments to the 
Audiovisual Code of the Republic of Moldova, 
RTR Moldova removed from the grid the 
analytical program of current affairs “Вести” 
(News) edited by FR, but not definitively, because 
some news, reports, comments were found in the 
program “Вести Молдова” (News Moldova). 

The TV channels: First in Moldova, Accent 
TV, Orhei TV and TV6, RTR Moldova, NTV 
Moldova, subject to sanctions by the Commission 
for Emergency Situations of the Republic of 
Moldova, until 2022 activated under the umbrella 
of governance, provided by the Party of Socialists 
of the Republic of Moldova (PSRM) and the 
PSM, and subsequently, in 2022, to be united 
under the aegis of the PŞ, led by deputy Ilan 
Shor, who, being sentenced in The Republic of 
Moldova, in the first instance, to seven years and 
six months in prison for money laundering and 
causing material damage through deception or 
abuse of trust in the “Robbery of the Century” 
case, is in Israhe, where he fled from punishment; 
but he is not in refuge, for he is also a citizen of 
this country. Ilan Shor organized in the public 
space of Moldova a large-scale protest, non-
stop, accompanied by rhythmic street 
demonstrations, with the participation of 
thousands of demonstrators, brought organized, 
in the centre of Chisinau, where they are 
manifested against President Maia Sandu and 
the current government. According to the 
urgings made to the demonstrators by Shor from 
the LED screens, Maia Sandu must be removed 
from power, as she is oriented towards the 
European Union and alienates Moldova from 
Russia. Maia Sandu and her Western patrons 
want to attract Moldova to NATO and to the 
Oxen against Russia. Then, Moldova will become 
the same as Ukraine. The TV stations supervised 
by the PŞ were unequivocally involved in 
promoting the violent, manipulative ideas of 
social-psychological intimidation, disturbance 
of calm and destabilization, launched by Ilan 
Shor (TV8.md, 2022). 

Professional fairness in the media space in 
time of war is eclipsed by the demands put 
forward by the information providers, on the 

propaganda and editorial policy promoted by 
them, but also by the personal attitude of 
journalists towards the belligerent forces, their 
past, their national and patriotic senses. The 
media holds avant-garde positions in 
psychological warfare, triggered in inappreciable 
time, before the actual military operations. In the 
era of digital communication, new media 
(audiovisual) and especially multimedia (direct 
interactive relations with the audience) hold an 
important segment within hybrid warfare, a war 
unfolded on multiple fronts: mediatic, 
psychological, social, political, economic, 
cultural, etc. in spaces and times, with specific 
tactics, strategies and arsenals. In Moldova, the 
hybrid war was started with the participation of 
the counterintelligence service, a subdivision of 
the Main Espionage Leadership (ГРУ) of the 
Soviet army, which was active within the 14th 
Army, based in Tiraspol. After 23.06. 1990, when 
the MSSR Parliament had adopted the Declaration 
of Sovereignty, a document of historical 
importance, which notes that “the boundaries of 
the MSSR can be modified only with the amicable 
agreement between the MSSR and another 
sovereign state, in accordance with the will of the 
peoples, with the historical truth and with the 
rules accepted by international law.” Prior to 
01.09.1989, the law on the functioning of 
languages spoken on the territory of the MSSR, 
which enshrined “the state language – Moldovan, 
which operates on the basis of the Latin script” 
was adopted. After the adoption of these 
documents, the communists in Comrat, a district 
populated mostly by Gagauz and communists in 
Tiraspol, a city on the left bank of the Dniester 
River, the former capital of the Autonomous 
Soviet Republic of Moldova and Socialist, 
historically proclaimed as the bridgehead of the 
USSR, reacted violently, of the expansion of 
communism in the Balkan Countries. The actions 
of the Communists in Comrat and Tiraspol were 
directed from the shadows by the 
counterintelligence services of the Main 
Espionage Leadership (ГРУ) of the Soviet army. 
These actions coordinated by the Soviet 
Communists and the ГРУ led to the formation 
on the territory of the MSSR of the Gagauz 
autonomy and of a separatist republic on the left 
bank of the Dniester, supported by oligarchic 



International Journal of Communication Research 51

ACCESS TO INFORMATION VS INFORMATION SECURITY IN THE HYBRID WAR (THE CASE OF SUSPENDING THE 
ACTIVITY OF SIX TV CHANNELS IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA)

and political forces from the FR, which provoked 
in the region an armed conflict, a conflict that 
lasts more than three decades, because until now 
there are Russian troops of “peacekeepers” on 
the Dniester. The war in the Eastern districts of 
Moldova, started with the involvement of the Fr. 
of Moldova, is not finished, but only frozen. The 
ГРУ scenario tested in Moldova was applied in 
Georgia, Armenia and Ukraine, thus in the 
ex-USSR appeared the states of frozen conflicts: 
Georgia, Ukraine, Armenia, Moldova (GUAM). 
In those states the population was divided into 
pro-Russian, pro-Western, pro-state, etc. groups, 
and they were permanently in the eye of the 
counterintelligence services of the FR, which 
recruited agents of influence to carry out 
democratic and social experiments of the peaceful 
reconquest of foreign territories once obtained 
by Greater Russia following the imperial wars. 
Russia’s aggression in Ukraine, started with the 
annexation of Crimea, brought to light the 
obscure parts, the components of the hybrid war 
waged by the FR in the GUAM states.

Each state can be sovereign and independent 
as long as it has the capabilities and capitalizes 
on the possibilities of defense for the proper 
functioning of its economic and social institutions: 
law and security, information and education of 
the population. The CESRM is a governmental 
body, which was formed for actions in a state of 
emergency during the Covid 19 pandemic, but 
which has extended duties imposed by the 
conditions created with the onset of the Russian 
aggression in Ukraine. The war in Ukraine 
activated the components of the hybrid war of 
the RF in Moldova, provoking: economic, energy, 
social destabilization and, of course, political 
dissension. Under these circumstances, the 
manifestations of Russia’s agents of influence in 
the social and political spaces of the Republic of 
Moldova have intensified. Suspension on the 
period of the state of emergency (N.B. – a.) of the 
broadcasting license for the TV channels: First in 
Moldova and Accent TV; Orhei TV and TV6; 
RTR Moldova and NTV Moldova aroused a 
vehement reaction first of all from the providers 
and beneficiaries of audiovisual services, the 
amphitrions of these stations. Who they are and 
who they represent we tried to find out in the 
text above. Obviously behind them there are 

political forces from Moldova, now in opposition, 
but being in power, under one name or another, 
in all the years of sovereignty and independence 
of Moldova: The Party of Communists of the 
Republic of Moldova, PSRM, PŞ, etc. – parties 
coming from the Soviet communists. Keeping 
them in power for over three decades, their 
avatar and their relations with the parties and 
obscure forces in the FR is a special theme, which 
goes beyond the space of this investigation, but 
it is worth going back to it. In the following 
pages, we will seek to expose the reactions of the 
media guild caused by the closure of the 
communication through terrestrial waves and 
cable of six audiovisual channels, to the 
temporary restriction of access to information 
from certain sources of a segment of the public 
in the Republic of Moldova. Temporary, because 
the CESRM decision is valid only during the 
state of emergency, nor total, because the 
respective sources have regrouped and continue 
their activity in the virtual information space, on 
Internet platforms.

The journalists from the respective television 
stations were the first to react. They published 
messages criticizing the CESRM’s decision, 
accusing the authorities of “an unprecedented 
attack on freedom of expression,” while calling 
on the international community to take a stand 
and give appreciation to the decision to suspend 
the broadcasting licenses of media providers, as 
having committed “a serious exceeding of the 
competence and all the democratic international 
standards of a rule of law.” 

On December 20, 2022, five media NGOs: the 
Centre for Independent Journalism, the Media 
Guard Association, the Electronic Press 
Association, the Centre for Investigative 
Journalism and RISE Moldova issued a statement 
asking the authorities to publish all information 
on the factual and legal circumstances under 
which the CESRM decision was drafted. The 
signatory NGOs recognize the need to implement 
urgent measures to ensure information security 
in Moldova, subject to real dangers generated by 
the subversive actions of an aggressor state, as 
well as of private organizations and individuals. 
At the same time, restrictive measures must be 
based on convincing arguments, certain evidence 
and implemented in so far as to ensure the 



52 Volume 123 • Issue 1 January / March  2023 •

Andrei Dumbrăveanu

exclusion of doubts regarding the legality and 
proportionality of the interferences. The 
signatories note that the CESRM decision lacks 
the exact information about the sanctions 
previously applied by the AC regarding each 
media service provider concerned. 

We shall present the decisions to approve the 
results obtained from the monitoring of the 
sanctioned TV stations, of the reports on the 
basis of which the AC has worked with the 
respective stations, has taken preventive 
measures to avoid sanctions resulting in the lack 
of broadcasting licenses: Decision no. 61, of 
March 2, 2022: Regarding the results of the 
monitoring of some TV stations, between 24-27 
February 2022; D. no. 63, of 02 March 2022: On 
the examination of the results of the monitoring 
of some television stations in terms of compliance 
with the provisions of Article 4 and Article 19 
para. (4) of the Audiovisual Media Services Code, 
following the self-referral of the Vice-President 
of the Audiovisual Council Ana Gonţa; D. no. 
333, of 04 November 2022: On the examination 
of the results of the monitoring of audiovisual 
media services of television “TV6” and “Orhei 
TV,” in terms of compliance with the provisions 
of Article 13 of the Audiovisual Media Services 
Code; D. no. 358, of 02 December 2022: On the 
examination of the results of the monitoring of 
the audiovisual media services of television 
“Orhei TV” and “TV6” in terms of compliance 
with the General Concept of the Programme 
Service; In total, during 2022, 31 decisions were 
fulfilled, the last being D. no. 371, of 16 December 
2022: On the monitoring of national public and 
private providers of television media services in 
terms of compliance with the provisions of 
Article 4 para. (3) points (a) to (c), para. (4), para. 
(7) and para. (9) of the Code of Audiovisual 
Media Services of the Republic of Moldova. All 
the decisions were executed within the terms 
established by the AC. The reports elaborated on 
their basis contain substantial analyses, 
qualitative quantitative, conclusions and 
recommendations, being drawn up according to 
the methodological rigors of investigations of 
audiovisual products and the provisions of the 
AMSC. The reports were discussed and approved 
at the ordinary meetings of the Board of Directors, 
after the application of recommendations, 

sanctions, approved by the vote of the CA 
members (Unimedia, 2022). 

In conclusion, we can see that journalism in 
Moldova in the era of digital communication 
without borders represents an avant-garde 
contingent in the public space of a nascent 
democracy, but it is threatened from inside and 
outside by obscure forces, which attract the 
creators of media products in an orbit of usurpation 
of democracy and rule of law. The content analysis 
of the audiovisual products transmitted by the TV 
channels of the Republic of Moldova, which exists 
with the support of the Russian televisions or of 
the local oligarch politicians in relation to those 
from Russia, highlights the true face of the 
journalists who come to people’s homes to bring 
news, comments, opinions exposed in the debates. 
They are, in part, specialists devoid of moral 
principles, for which profit prevails. Thus, they 
also recorded a route marked by migrations to 
various television channels, with fickle editorial 
policies, as well as the politicians to whom they 
feel connected by devotion and mercantile 
interests. They know how to think only for the 
benefit of themselves and their masters, they are 
obedient and devoid of their own values and 
reference landmarks. Regrettably, the number of 
creators of manipulative products, of propaganda, 
of false information, is increasing. Hybrid warfare 
and Russian aggression in Ukraine clearly develop 
portraits of journalists drawn into the political 
media partisan body of Moldova. Media NGOs 
also have missions to monitor the quality of media 
products, just like the public institution AC, and 
sometimes they do so successfully. We have not 
yet noticed a pertinent analysis of the activity of 
audiovisual service providers in Moldova from 
the financial point of view, of the properties of 
television networks, etc. But NGOs have another 
mission: that of watchers in the field of professional 
morals, deontology and journalistic ethics. This 
field in Moldova is waiting to be grubbed up. 
Tools and mechanisms are, lacking fears, to come, 
to pull the first furrows.

In three decades of sovereignty and 
independence, Moldova developed on the paths 
proclaimed by the Declarations of Sovereignty 
(23.06.1990) and independence (27. 08. 1991), 
promoting the principles of democracy, freedoms 
and the rule of law. Moldova has declared itself a 



International Journal of Communication Research 53

ACCESS TO INFORMATION VS INFORMATION SECURITY IN THE HYBRID WAR (THE CASE OF SUSPENDING THE 
ACTIVITY OF SIX TV CHANNELS IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA)

neutral state, which wants to forge its future in 
peace and good understanding with everyone and 
first of all with its neighbours. Neutrality is worth 
nothing if the state cannot ensure its sovereignty 
and independence, the well-being and freedoms 
of its citizens. The frozen military conflict in the 
eastern districts served as the platzdarm of the FR 
for the promotion of hybrid warfare in Moldova. 
The armed war that FR is conducting in Ukraine, 
in the immediate vicinity of Moldova’s borders, 
the large number of Ukrainian refugees on the 
territory of Moldova, the energy and economic 
crises, to which the citizens of Moldova are exposed 
as a result of the war, the Russian efforts to 
destabilize the society in Moldova through their 
intermediaries, made the Parliament empower the 
MOLDOVAN CSE as, as a matter of urgency, to 
take countermeasures in the context of the 
“regional security situation and the danger to 
national security.” These measures also covered 
the six TV channels without broadcasting licenses 
due to systematic non-compliance with the AMSC 
provisions. In the created circumstances, the 
mission of the media consists in the solidarity of 
its activity and the combination of efforts to explain 
to the public, understandably, what were the 
premises that led to the temporary suspension of 

six commercial and independent television stations 
and what goals they pursued on the territory of 
the Republic of Moldova. 

 References
CONSILIUL AUDIOVIZUAL (n.d.) Transparency of 
media ownership [in Romanian]. Available from: https://
consiliuaudiovizual.md/transparencyof-ownership/ 
[22 January 2023]. 
DUMBRĂVEANU, A. (2016) Todur Zanet – writer and 
publicist of Gagauz culture. In: Mediamorphoses II – The 
media of ethnic minorities in Romania. Collection 
elaborated on the basis of the International Conference 
held in Galati Culture and the Press in the European 
Space, May 27-28, 2016. Bucureşti: Triconic. 
TV8.md (2022) The first reaction of TV6, regarding the 
suspension of the broadcasting license: “There was an 
unprecedented attack on the freedom of expression”[in 
Romanian]. Available from: https://tv8.md/
ru/2022/16/12/prima-reactie-a-tv-6-privitor-la-
suspendarea-licentei-de-emisie-a-avut-loc-un-atac-fara-
precedent-la-libertatea-de-exprimare/218374 [18 
January 2023].
UNIMEDIA (2022) 5 MEDIA NGOs ask CSE to publish 
the circumstances underlying the decision to withdraw 
the license of 6 TV channels. Available from: https://
unimedia.info/ro/news/f480a2a8f98698aa/5-ong-uri-
de-media-cer-cse-sa-publice-circumstantele-care-au-
stat-la-baza-deciziei-de-a-retrage-licenta-a-6-canale-tv.
html [17 January 2023].


