
Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=fjss20

Download by: [Anna Lindh-biblioteket] Date: 21 April 2017, At: 02:48

Journal of Strategic Studies

ISSN: 0140-2390 (Print) 1743-937X (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/fjss20

Russia’s strategy for influence through public
diplomacy and active measures: the Swedish case

Martin Kragh & Sebastian Åsberg

To cite this article: Martin Kragh & Sebastian Åsberg (2017): Russia’s strategy for influence
through public diplomacy and active measures: the Swedish case, Journal of Strategic Studies,
DOI: 10.1080/01402390.2016.1273830

To link to this article:  http://dx.doi.org/10.1080/01402390.2016.1273830

Published online: 05 Jan 2017.

Submit your article to this journal 

Article views: 32914

View related articles 

View Crossmark data

http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=fjss20
http://www.tandfonline.com/loi/fjss20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/01402390.2016.1273830
http://dx.doi.org/10.1080/01402390.2016.1273830
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fjss20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fjss20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/01402390.2016.1273830
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/01402390.2016.1273830
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/01402390.2016.1273830&domain=pdf&date_stamp=2017-01-05
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/01402390.2016.1273830&domain=pdf&date_stamp=2017-01-05


Russia’s strategy for influence through public
diplomacy and active measures: the Swedish case

Martin Kragha,b and Sebastian Åsbergc

aHead of Russia and Eurasia Programme, Swedish Institute of International Affairs,
Stockholm; bUppsala Centre for Russian and Eurasian Studies, Uppsala University, Sweden;
cRussia and Eurasia Studies, Swedish Institute of International Affairs

ABSTRACT
Russia, as many contemporary states, takes public diplomacy seriously. Since
the inception of its English language TV network Russia Today in 2005 (now
‘RT’), the Russian government has broadened its operations to include Sputnik
news websites in several languages and social media activities. Moscow,
however, has also been accused of engaging in covert influence activities –
behaviour historically referred to as ‘active measures’ in the Soviet KGB lexicon
on political warfare. In this paper, we provide empirical evidence on how
Russia since 2014 has moved towards a preference for active measures
towards Sweden, a small country in a geopolitically important European
region. We analyse the blurring of boundaries between public diplomacy
and active measures; document phenomena such as forgeries, disinformation,
military threats and agents of influence and define Russian foreign policy
strategy. In summary, we conclude that the overarching goal of Russian policy
towards Sweden and the wider Baltic Sea is to preserve the geostrategic status
quo, which is identified with a security order minimising NATO presence in the
region.

KEYWORDS Russia; Soviet; Sweden; Baltic Sea; active measures

#Zakharova: Sweden’s accession to #NATO would have military & political
implications requiring #Russia to take retaliatory steps@RusEmbSwe

– Twitter account of Russia’s Ministry of Foreign Affairs
10 September 2015

Russia, as many contemporary states, takes public diplomacy seriously. Since
the inception of its English language TV network Russia Today in 2005 (now
‘RT’), the Russian government has broadened its operations to include
Sputnik news websites in several languages and social media activities.
These measures have been complemented with coordinated campaigns,
using Western public relations firms, think-tanks and lobbyists to further
Russian foreign policy goals. Moscow, however, has also been accused of

CONTACT Martin Kragh Martin.Kragh@ui.se.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES, 2017
http://dx.doi.org/10.1080/01402390.2016.1273830

© 2017 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group

http://www.tandfonline.com
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/01402390.2016.1273830&domain=pdf


engaging in covert influence activities – behaviour historically referred to as
‘active measures’ in the Soviet KGB lexicon on political warfare. In this paper,
we provide empirical evidence on how Russia since 2014 has moved
towards a preference for active measures towards Sweden, a small country
in a geopolitically important European region. We analyse the blurring of
boundaries between public diplomacy and active measures; document
phenomena such as forgeries, disinformation, military threats and agents
of influence; and define Russian foreign policy strategy towards Sweden and
the Baltic Sea region.

An increasing amount of disinformation, forged telegrams and fake news
items have surfaced in the Swedish information landscape. These develop-
ments have taken place in the context of a deteriorated security situation in
the wider Baltic region, following Russia’s annexation of Crimea in February
2014. Russian politicians and diplomats have proactively intervened in
Sweden’s domestic political affairs; and a number of pro-Kremlin NGOs
and GONGOs have become operational in Sweden. In social media, troll
armies are targeting journalists and academics, including the ‘hijacking’ of
Twitter accounts. Disinformation on NATO and suspected intrusions by
foreign submarines have appeared in Swedish media, themes which were
picked up by Sputnik, RT and other sources of Russian public diplomacy and
broadcast to an international audience. Lastly, there exist examples of
important target groups in Sweden, such as political actors, NGOs and
newspapers, who wittingly or unwittingly have performed a role as inter-
locutors of disinformation.

The significance of covert influence activities as instruments of statecraft
in global affairs, and the increased presence of Russia within this domain,
has been discussed in the last decade by academics, journalists and analysts
in the wider expert community.1 Covert warfare and deception as such have
ancient roots, and its specific iteration in the form of Soviet international
propaganda was analysed already in the early post-war period and the Cold
War.2 In the last years, governments, academia and NGOs have initiated
work to identify and respond to ‘Russia’s ongoing disinformation campaign’,

1Steve Abrams, ‘Beyond Propaganda: Soviet Active Measures in Putin’s Russia’, Connections: The
Quarterly Journal, 15/1 (2016) 5–31; Ilya Yablokov, ‘Conspiracy Theories as a Russian Public
Diplomacy Tool: The Case of Russia Today (RT), Politics, 35/3–4 (2015) 301–15; Jessikka Aro,’ The
Cyberspace War: Propaganda and Trolling as Warfare Tools’, European View, 15/1 (2016) 121–32;
Peter Pomerantsev, ‘The Kremlin’s Information War’, Journal of Democracy, 26/4 (2015) 40–50.

2Harold D. Laswell, ‘The Strategy of Soviet Propaganda’, Proceedings of the Academy of Political Science,
24/2 (1951) 66–78; Mikhail Agursky, ‘Soviet Disinformation and Forgeries’, International Journal of
World Peace, 6/1 (1889) 13–30; George H. Bolsover, ‘Soviet Ideology and Propaganda’, International
Affairs, 24/2 (1948) 170–80; Zygmunt Nagorski, ‘Soviet International Propaganda: Its Role,
Effectiveness, and Future’, Annals of the American Academy of Political and Social Science, 398
(1971) 130–39; Frederick C. Barghoorn, ‘The Soviet Image of the United States: A Deliberately
Distorted Image’, Annals of the American Academy of Political and Social Science, 295 (1954), 42–51;
David Wedgwood Benn, ‘New Thinking in Soviet Propaganda’, Soviet Studies, 21/1 (1969) 52–63;
Myron Rush, ‘The War Danger in Soviet Policy and Propaganda’, Comparative Strategy, 8/1 (1989) 1–9.

2 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



as evidenced by the European Council’s establishment of the East StratCom
Task Force in March 2015.3 A number of troubling events – the Russian
Ministry of Foreign Affairs (MFA) campaign against the Chancellor of
Germany, Angela Merkel, over the so-called Lisa Case in January 2016; the
abduction of an Estonian security officer by Russian special forces on 5
September 2014 and Moscow’s financial support for Marine Le Pen’s Front
National – have challenged observers to rethink their understanding of
Russia’s foreign policy strategy towards European Union member states.

Although it is difficult to ascertain accurately the political effectiveness of
Russian active measures, the phenomenon as such merits study: Regardless
of whether influence activities prove effective, marginal or counter-produc-
tive, they consume considerable resources and are indicative of intent at the
highest political level.4 We conjecture that Russia takes a differentiated
approach towards individual European states, also in the Baltic Sea region,
and that Russian behaviour towards the littoral states Sweden, Finland,
Estonia, Latvia and Lithuania is not necessarily the same.5 Furthermore, a
country-specific case study may still provide evidence on issues of wider
geostrategic significance: recent examples include Swedish–NATO coopera-
tion, military security in the Baltic Sea region, Baltic Sea energy infrastruc-
ture, the EU’s Eastern Partnership, EU policies towards Ukraine and the
sanctions regime against Russia – issues and policies which in different
ways have a divisive impact on EU/Sweden–Russia relations, at least in the
opinion of either Moscow or Brussels/Stockholm.

Moscow is communicating to different target populations, but it remains
to be properly understood exactly what is being said. The establishment of a
Swedish language Sputnik news website in April 2015 was in this respect
helpful. In order to give a vision of the dominant Russian metanarratives, we
have created a database detailing all Swedish Sputnik articles published
during the news portal’s first year of existence (in total 3963 articles, April–
December, 2015). This quantitative content analysis of a key Russian public
diplomacy tool is complemented with a descriptive analysis of a broader
spectrum of active measures, including the dissemination of forgeries, mili-
tary threats, mobilisation of local actors or agents, support of pro-Kremlin

3For more information on the EEAS, see James Panichi, ‘EU Declares Information War on Russia,’
Politico, 27 Aug. 2006, <http://www.politico.eu/article/russia-propaganda-ukraine-eu-response-disin
formation/>.

4Max Holland, ‘The Propagation and Power of Communist Security Services Dezinformatsiya’,
International Journal of Intelligence and Counterintelligence, 19/1 (2006) 1–31; Herbert Romerstein,
‘Disinformation as a KGB Weapon in the Cold War’, Journal of Intelligence History, 1/1 (2001) 54–67;
Ladislav Bittman, ‘The Use of Disinformation by Democracies’, International Journal of Intelligence and
Counterintelligence, 4/2 (1990) 243–61.

5On Estonia, Latvia and Lithuania, see Rod Thornton and Manos Karagiannis, ‘The Russian Threat to the
Baltic States: The Problems of Shaping Local Defense Mechanisms’, Journal of Slavic Military Studies,
29/3 (2016) 331–351.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 3

http://www.politico.eu/article/russia-propaganda-ukraine-eu-response-disinformation/
http://www.politico.eu/article/russia-propaganda-ukraine-eu-response-disinformation/


movements and important target groups for entering Russian influence in
Sweden (including, e.g. political parties, NGOs and media).

Our case study contributes to five areas in the current literature. First, we
contribute to the growing body of literature highlighting how the boundary
between Russia’s public diplomacy and active measures has become
blurred,6 Second, our paper emphasises the continuity between Soviet
active measures and behavioural patterns in Russian foreign affairs, and
therefore complements research which has focused primarily on the role
of mass media, technology and cyber threats.7 Third, the hypothesis that
behavioural patterns from the Cold War period are reemerging suggests a
need to take history seriously. We therefore contextualise Russian policies
towards Sweden in the history of international relations before 1989. Fourth,
we seek to understand to what extent Russia selects a differentiated
approach towards individual states, analysing the case of Sweden in its
broader geostrategic environment. Lastly, our main contribution is a
detailed and broad empirical analysis of Russian public diplomacy and active
measures towards an individual country, which helps us define Russian
foreign policy strategy and enables comparisons for future research; we do
not attempt to contribute directly to the scholarly literature on Russian
military doctrine or thinking, although our findings could potentially con-
tribute to and inform this discussion as well.8

On the basis of our detailed case study, we attempt to ascertain the main
policy objectives of Russia and answer some general questions: What meta-
narratives dominate Russian public diplomacy towards Sweden? What can
these metanarratives explain about Russia’s wider strategic objectives
towards Sweden, the Baltic Sea region and/or the EU? How tailored are
the Russian metanarratives for a specific target audience? Are there any
contradictions between certain elements of the Russian narratives, and how
are they handled? How do metanarratives in Russian public diplomacy
complement or contradict active measures such as disinformation and

6Before 2014, scholars and observers sometimes distinguished between post-Soviet states (targets of
active measures) and Western states (targets of primarily public diplomacy). See: Saari Sinikukka,
‘Russia’s Post-Orange Revolution Strategies to Increase its Influence in Former Soviet Republics:
Public Diplomacy po Russkii’, Europe-Asia Studies, 66/1 (2014) 50–66.

7Timothy Thomas, ‘Russia’s Information Warfare Strategy: Can the Nation Cope in Future Conflicts?’,
Journal of Slavic Military Studies, 27/1 (2014) 101–130; Bettina Renz, ‘Russia and ‘Hybrid Warfare’’,
Contemporary Politics, 22/3 (2016) 283–300; Mark Galeotti, ‘Hybrid, Ambiguous, and Non-Linear? How
New is Russia’s ’New Way of War‘?’ Small Wars & Insurgencies, 27/2 (2016) 282–301; Alexander
Lanoszka, ‘Russian Hybrid Warfare and Extended Deterrence in Eastern Ukraine’, International Affairs,
92/1 (2016) 175–195.

8The focus of our paper is not contemporary Russian military doctrines or thinking on security as such,
but rather the practices which flow from Russian strategic thinking and established behavioural
patterns. For a more detailed description of Soviet military doctrine, see John Dziak, Soviet
Perceptions of Military Power: The Interaction of Theory and Practice (New York: National Strategy
Information Center 1981). For an English language overview of contemporary Russian military
doctrine, see Keir Giles, ‘Russia’s’ New ‘Tools’. See also Olga Oliker, ‘Unpacking’.

4 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



forgeries? How and where do Russian metanarratives appear in the wider
Swedish media climate? Is it possible to trace disinformation to specific
actors, or agents of influence, in the Swedish public?

The first part of our paper summarises the literature on public diplomacy
and active measures and explains how Russia has adapted traditional Soviet
thinking to changes in technology and international affairs during the last
25 years. The second part describes Soviet active measures towards Sweden
during the Cold War and highlights continuities, legacies and changes in
current Swedish–Russian relations. The third part details our quantitative
content analysis of Swedish Sputnik and discusses the dominant metanar-
ratives in Russian public diplomacy. The penultimate part describes Russia’s
use of active measures towards Sweden, that is, the use of disinformation,
forged documents, agents of influence and front organisations. The last part
concludes.

Public diplomacy and active measures

Public diplomacy has been defined as ‘an international actor’s attempt to
manage the international environment through engagement with a foreign
public’.9 In the case of Russia, an operating assumption among many of its
diplomats and politicians is that negative opinions about the country can be
explained by the global dominance of Western media – which tend to
favour ‘anti-Kremlin’ narratives – and therefore a general lack of appropriate
or sufficient information.10 Public diplomacy thus becomes an important
tool, helping Russia convey its alternative narratives and engage with
important target populations abroad.11 Furthermore, specific characteristics
of Russia’s political system – that is, its hierarchical decision-making struc-
ture and tightly regulated media climate – have predisposed Russian public
diplomacy to convey a narrative consistent with the opinions of the
Kremlin.12

9N.J. Cull, Public Diplomacy: Lessons from the Past (Los Angeles, CA: Figueroa Press 2009), 12.
10At a seminar at the Swedish Institute of International Affairs in May 2016, the head of the Committee
for Foreign Affairs of the Federation Council of the Russia Federation, Konstantin Kosachev, empha-
sised that European Union policy towards Russia was based on ‘misunderstandings in Western
media’.

11Thomas Just, ‘Promoting Russia Abroad: Russia’s Post-Cold War National Identity and Public
Diplomacy’, Journal of International Communication, 22/1 (2016) 82–95.

12Russian public diplomacy is similar in its approach to that of other countries such as China, Iran and
Venezuela, whose ranking in terms of democracy, press freedom and human rights is lower than or
similar to that of Russia’s. They all tend to centralise public diplomacy, even when they create TV
networks and news sites in different languages and regions. In the United States or the European
Union, where there is more diversity of various mass media, public diplomacy of governments
regularly competes with actors such as private business groups and NGOs, whose agendas and views
are not necessarily identical. Russian and Chinese TV networks such as RT and CCTV, in contrast, were
created with the explicit aim of projecting globally the opinions of their owners, and face no strong
competition from alternative domestic broadcasters. See: Christopher Walker, ‘The Hijacking of “Soft
Power”’, Journal of Democracy, 27/1 (2016), 49–63.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 5



The role of international broadcasting in foreign policy was recognised by
the Soviet government in the 1920s. Beginning with the two Chechen wars
(1994 and 1999) and the Russia–Georgia war in 2008, shaping public per-
ceptions on the global scale reemerged as a priority in Moscow’s foreign
relations. Under President Vladimir Putin, these developments have mirrored
domestic trends towards political control over news broadcasts on the
national television networks.13 Russian thinking on information security
has a strong domestic component. In its most recent national security
strategy, signed into law by Putin on 31 December 2015, Russia identifies
Western information warfare against its population as one of the country’s
main security threats.14 ‘We are currently in a state of information warfare
with the trendsetters in the information space’, Putin’s spokesperson Dmitry
Peskov opined on Twitter in March 2016, ‘most notably, with the Anglo-
Saxons, their media’.15 US-led governments in the West, argue Russian
political and military leaders, seek to foment a ‘colour revolution’ also in
Russia. From this point of view, it is a short step to establish a framework not
only for domestic information security (including control over media and
communication technologies) but also for overt and covert operations
towards foreign target audiences as a threat-neutralising and defensive
measure.16

In traditional Soviet military thinking, the systematic effort to influence
outside developments covertly is the so-called active measures.17 The main
difference between public diplomacy and active measures is that the latter
serves to hamper the target country’s ability to generate public support in
pursuing its policies. Active measures are conducted secretly, based on the
principle of plausible deniability, where the desired result is to influence
decision-making in a direction favourable or at least not harmful to the
Kremlin. Active measures rely on disinformation, which is the deliberate
dissemination of carefully constructed and false messages into the commu-
nication system of a target group in order to deceive decision-making elites
or public opinion.18 Different channels can be exploited, including forgeries,

13Scott Gehlbach, ‘Reflections on Putin and the Media’, Post-Soviet Affairs, 26/1 (2010), 77–87;
Ruben Enikolopov, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya, ‘Media and Political Persuasion:
Evidence from Russia’, American Economic Review, 101/7 (2011), 3253–85; Miguel Vázquez Liñan,
‘Putin’s Propaganda Legacy’, Post-Soviet Affairs, 25/2 (2009), 137–159.

14Olga Oliker, ‘Unpacking Russia’s New National Security Strategy’, Center for Strategic and International
Studies, 7 Jan. 2016, <https://www.csis.org/analysis/unpacking-russias-new-national-security-
strategy>.

15Sputnik News, ‘Russia at War with Anglo-Saxon Media’ – Putin Spokesman’, 27 Mar. 2016, <https://
www.rt.com/news/337335-russia-anglo-saxon-media-war/>.

16Stephen Blank, ‘Russian Information Warfare as Domestic Counterinsurgency’, American Foreign Policy
Interests, 35/1 (2013) 31–44.

17In China, the corresponding military concept is referred to as ‘Three Warfares.’ See Michael Raska,
‘China and the “Three Warfares”’, The Diplomat, 18 Dec. 2015, <http://thediplomat.com/2015/12/
hybrid-warfare-with-chinese-characteristics-2/>.

18Romerstein, ‘Disinformation’, 56-67.

6 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

https://www.csis.org/analysis/unpacking-russias-new-national-security-strategy
https://www.csis.org/analysis/unpacking-russias-new-national-security-strategy
https://www.rt.com/news/337335-russia-anglo-saxon-media-war/
https://www.rt.com/news/337335-russia-anglo-saxon-media-war/
http://thediplomat.com/2015/12/hybrid-warfare-with-chinese-characteristics-2/
http://thediplomat.com/2015/12/hybrid-warfare-with-chinese-characteristics-2/


manipulative political actions, agents of influence, front organisations and
rumours. A disinformation operation is most likely to succeed when it enters
a target group’s independent media climate, as the originator of the planted
story can then refer to ‘credible’ Western sources in its own official commu-
nication, effectively collapsing the border between active measures and
public diplomacy. Therefore, the distinction between active measures and
public diplomacy is not always easy to discern, as coordination also occurs
between the two.

The concepts active measures (aktivnye meropriyatiya) and disinformation
(dezinformatsiya) herald from the Soviet KGB lexicon on political warfare.19

‘[T]echniques and methods displayed by Russia in Ukraine [since 2013]’, as
noted by Keir Giles, ‘have their roots in traditional Soviet approaches’ but
have also been developed to include new domains such as cyber and
telecommunications.20 As was noted above, contemporary Russian security
doctrines – more specifically the Military Doctrine of 26 December 2014,21

the National Security Strategy of 31 December 201522 and the Information
Security Doctrine of 6 December 201623 – are similar to Soviet precursors,
defining information warfare as a defensive measure and a strategic priority
in peacetime and wartime alike and requiring coordination between many
government agencies, security services and the media. One difference is that
modern information warfare includes technological aspects such as cyber
warfare, which is conducted jointly with influence operations (i.e. psychological
operations). In peacetime, information warfare might include the spread of
disinformation and use of military threats – all of which can be described as
traditional Soviet active measures adapted to modern conditions.

Soviet active measures in Sweden

Behavioural patterns in Russia’s foreign policy towards Sweden have pre-
cedents in the Cold War period, when the military balance in the Baltic

19Another related concept is reflexive control (upravlenie refleksivnoe). Reflexive control occurs when
the controlling organ is able to convey to a target group motives and reasons that cause it to make
decisions in a desired direction, the nature of which is maintained in strict secrecy. Reflexion, in this
context, is a ‘psychological term that denotes that each opponent bases his decision on a “model” of
both himself and his adversary.’ See Clifford Reid, ‘Reflexive Control in Soviet Military Planning’, in
Brian Dailey and Patrick Parker, (eds.), Soviet Strategic Deception (Massachusetts: Hoover Institution
Press 1987), 294.

20Keir Giles, ‘Russia’s ’New‘ Tools for Confronting the West. Continuity and Innovation in Moscow’s
Exercise of Power’, Chatham House. The Royal Institute of International Affairs, Mar. 2016, <https://
www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-confronting-west>.

21‘The President Signs into Law a New Version of the Military Doctrine 26.12.2014’ (Prezident utverdil
novuiu redaktsiiu Boennoi doktrini), <http://kremlin.ru/acts/news/47334>.

22‘A New Strategy of National Security of Russia’ (Utverzhdena Strategiia national’noi bezopasnosti
Rossii),
http://kremlin.ru/acts/news/51129.

23‘Decree of the President of the Russian Federation 05.12.2016 No 646’ (Ukaz Prezidenta Rossiiskoi
Federatsii ot 05.12.2016 No 646), <http://kremlin.ru/acts/bank/41460>.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 7

https://www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-confronting-west
https://www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-confronting-west
http://kremlin.ru/acts/news/47334
http://kremlin.ru/acts/news/51129
http://kremlin.ru/acts/bank/41460


region was different from the present era. After the Second World War,
Moscow dominated politically and militarily the territories from Vyborg in
the east to Rostock in the south: The Baltic States were occupied and
incorporated as Soviet republics; Polish borders were shifted westwards
and East Germany was founded as a Soviet satellite state. Finland and
Sweden reaffirmed their military non-alignment, while Norway and
Denmark became cofounding members of NATO in 1949. The geostrategic
position of Finland and Sweden was not lost on Moscow, and in the 1980s,
Soviet and Warsaw Pact states are believed to have operated somewhere
about 160 intelligence officers on Swedish territory, engaged primarily in
the systematic illegal collection of information and recruitment of local and
foreign agents. Although Moscow always rejected this allegation, testimo-
nies from Soviet defectors confirmed Sweden as one of the highest priorities
in Soviet and Warsaw Pact espionage activities.24

Historical evidence affirms the efficiency of Soviet security services. In the
Nordic states, the Soviet security agency, the KGB (Komitet gosudarstvennoy
bezopasnosti), recruited Norwegian political secretary Arne Treholt in the
1970s, whose responsibility included high-level negotiations with Moscow
on the demarcation of the Norwegian–Soviet border in the Barents Sea. In
Sweden, the KGB recruited Stig Bergling, an officer in the Security Police,
and Stig Wennerström, a military attaché stationed at different points in
time at the Swedish embassies in both Moscow and Washington. Leaking
information to Moscow on defectors from the KGB, Bergling paralysed for
many years Swedish counter-intelligence. Wennerström provided his Soviet
counterparts details on Swedish military planning and defence industry,
information which allegedly enabled the shooting down of Swedish aircraft
carrying out radio and radar signals intelligence-gathering by Soviet fighter
jets over international waters in the Baltic Sea in 1952 (the ‘Catalina Affair’).25

As elsewhere in Europe, Moscow infiltrated parts of the wider political,
economic and media climate in Sweden; even though it is disputed to what
extent precisely this was the case. It has been established how left parties,
friendship unions, peace movements, student organizations and other
related organizations were approached, and sometimes managed or used,
by representatives of the Soviet Communist Party. The Swedish Communist
Party received direct and indirect financial support from Eastern Bloc coun-
tries and maintained official ties to most communist regimes.26 The first case
of Soviet disinformation we have established relates to the Soviet

24Geoffrey R. Weller, ‘Scandinavian Security and Intelligence: The European Union, the WEU, and NATO’,
Scandinavian Studies, 70/1 (1998) 69–86.

25J. J. Widen, ‘The Wennerström Spy Case: A Western Perspective’, Intelligence and National Security, 21/
6 (2006) 931–958; Petter Wulff, ‘The Impact of a High-Tech Spy’, Intelligence and National Security, 28/
2 (2013) 159–180; Weller, ‘Scandinavian’, 69–86.

26Lars Björlin and Morten Thing, Guldet fra Moskva: Finansieringen af de nordiske kommunistpartier
1917–1990 (Copenhagen: Informations forl 2012).

8 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



kidnapping of Swedish diplomat Raoul Wallenberg in Budapest 1945. The
Soviets initially provided the Swedish government misleading information
on Wallenberg’s real whereabouts, denying his presence in Soviet custody,
and later planted disinformation in the US journal Reader’s Digest that
Wallenberg upon his arrest had been in possession of jewellery and gold
hidden in the gasoline tank of his car. The campaign to discredit Wallenberg
fell flat in the post-war period, but the jewellery and gold theme reemerged
as late as 2012 in an authoritative Wallenberg biography.27

When the Soviet submarine S-363 ran aground in 1981 on the south
coast of Sweden, a forged telegram soon appeared in media purportedly
written by the Swedish ambassador to Washington, Wilhelm Wachtmeister.
The telegram expresses the ambassador’s profound disappointment over a
secret agreement between Stockholm and Washington, providing US sub-
marines access to Swedish military bases in wartime. The telegram was
immediately revealed as a Soviet forgery, but its content continued to
circulate in the Swedish debate.28 Disinformation and forged telegrams
with similar narratives began to appear again in 2014 in the wake of the
Russia–Ukraine War, a renewed Swedish NATO debate, and observations
that foreign submarines may have intruded the Stockholm archipelago. As
illustrated by the Wallenberg case – and possibly the Wachtmeister forgery –
the longevity of false information in a target group’s information climate
highlights the time perspective behind the use of active measures, where
immediate impact may be less important than the continuous alteration of a
target population’s perceptions and belief systems over a long time period.

Metanarratives in Russian public diplomacy: the case of the
Swedish Sputnik

This section establishes the dominant metanarratives in Russian public
diplomacy towards Sweden, using the Swedish language Sputnik news
site as a proxy. As Richard Shultz and Roy Godson did in their work on
Soviet propaganda themes during the 1960s and 1970s, we use classification
and statistical tabulation in order to examine systematically the substance of
Russian mass communication towards a specific target group (Sweden), its
dominant narratives and variation over time.29 Sputnik International, which
replaced Voice of Russia on 10 November 2014, launched its Swedish
language version on 15 April 2015. Before the Swedish language version

27Johan Matz, ‘Did Raoul Wallenberg Try to Leave Budapest in January 1945 with Jewelry and 15–20 kg
of Gold Hidden in the Gasoline Tank of his Car? On Sensationalism in Popular History and Soviet
Disinformation’, Journal of Intelligence History, 15/1 (2016) 17–41.

28Martin Kragh, ‘Media Warfare, a Russian Specialty’ (Medial krigföring en rysk paradgren), Svenska
Dagbladet, 14 Apr. 2016, <http://www.svd.se/medial-krigforing-en-rysk-paradgren/av/martin-kragh>.

29Richard Shultz & Roy Godson, Dezinformatsia: Active measures in Soviet strategy (Washington:
Pergamon 1984).

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 9

http://www.svd.se/medial-krigforing-en-rysk-paradgren/av/martin-kragh


was terminated and removed from the web in spring 2016, we were able to
collect and categorise all its articles published in 2015, in total 3963 news
items. Our analysis provides the dominant Russian metanarratives towards
Sweden, and possibly other Western states.30

From the total, we were able to categorise 3344 Sputnik articles accord-
ing to ten general themes, with 619 articles being of such a unique or
miscellaneous subject matter they could not be classified at all.31 As
shown in Figure 1, the most common themes in 2015 were ‘Crisis in the
West’ (705 articles), ‘Positive image of Russia’ (643) and ‘Western aggressive-
ness’ (499). These pervasive categories are followed, in descending order, by
the themes ‘Negative image of countries perceived to be in the West’s
sphere of influence’ (424), ‘West is malicious’ (309), ‘International sympathy
and cooperation with Russia’ (304), ‘Western policy failures’ (112) and
‘Divisions within the Western alliance’ (72).32 Thematically, the continuity
with Soviet mass communication themes is very strong, with a general
emphasis on anti-Western narratives. Swedish Sputnik published on average
circa 400–500 articles per month, with a drop in activity during Russia’s
vacation period in August.33

EU, NATO and the United States

The most frequently appearing targets in Swedish Sputnik reporting are the
EU (698 articles), NATO (321) and the United States (1018). The EU is
depicted as an organisation in terminal decline, beset by major crises such
as the Greek economic crisis and the influx of migrants to Europe from the
Middle East and Africa. European bureaucrats and decision makers are
described as incompetent and puppets of the US government.34 NATO is
described as both a US instrument of war and the chief architect of Western
policy towards Russia. The encirclement hypothesis, which argues that the
United States and its allies are threatening Russian security with the instal-
ment of military bases near Russian borders, dominates as the analytical
framework.35 The narrative of a Russia under siege is not a novel one, and

30By Spring 2016, all Nordic language Sputniks had been terminated. Sputnik International has never
provided any explanation for its decision.

31Examples of articles we could not categorize include: ‘Flood in Sochi’, ‘NATO to Send Astronauts to
Mars’, ‘Nobel Peace Prize to Tunisia’.

32The two last categories, ‘clickbait’ and ‘human interest’, have no Soviet equivalent. Such categories of
articles were presumably included as Sputnik news in order to attract attention of social media users.

33The category labelled ‘clickbait/human interest stories’ concern news items such as ‘Putin has started
to practice yoga’, ‘Pamela Anderson invites Putin to a meeting’, ‘New-born white lion cubs sunbath-
ing at a Zoo in Crimea’, and ‘A bear in a swimming pool’.

34Examples of articles critical of the West include: ‘The Crisis of the American Dream’, ‘Sweden in
Flames’, ‘EU Cannot Cope with Refugee Flows’, ‘EU Waiting for Armageddon’.

35Examples of articles on a Western threat against Russia include: ‘US Actions Provoke Tensions in
South China Sea’, ‘NATO Missile Tests an Attempt to Scare Russia’, ‘The US is Placing Attack Jets in
Estonia’, ‘NATO Forces Near the Border Threaten Russia’.

10 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



0

1
0
0

2
0
0

3
0
0

4
0
0

5
0
0

6
0
0

R
a
n
d
o
m
 n
e
w
s

"
C
li
c
k
b
a
it
"
 /
 H
u
m
a
n
 i
n
t
e
r
e
s
t
 s
t
o
r
ie
s

W
e
s
t
e
r
n
 p
o
li
c
y
 f
a
il
u
r
e
s
 a
n
d
 s
e
t
b
a
c
k
s
,

in
c
o
m
p
e
t
e
n
c
e

W
e
s
t
 i
s
 u
n
r
e
li
a
b
le
, 
c
o
n
iv
in
g
 a
n
d
 h
a
t
e
f
u
l

N
e
g
a
t
iv
e
 i
m
a
g
e
 o
f
 c
o
u
n
t
r
ie
s
 p
e
r
c
e
iv
e
d

t
o
 b
e
 i
n
 t
h
e
 W

e
s
t
's
 s
p
e
h
e
r
e
 o
f
 i
n
f
lu
e
n
c
e

In
t
e
r
n
a
t
io
n
a
l 
C
o
o
p
e
r
a
t
io
n
 W

it
h
 a
n
d

S
u
p
p
o
r
t
 f
o
r
 R
u
s
s
ia
. 
B
u
s
in
e
s
s
 t
ie
s

P
o
s
it
iv
e
 I
m
a
g
e
 o
f
 R
u
s
s
ia
 a
n
d
 R
u
s
s
ia
n

s
u
c
c
e
s
s
e
s

D
iv
is
io
n
s
 w

it
h
in
 t
h
e
 W

e
s
t
 a
n
d
 N
A
T
O

A
ll
ia
n
c
e
 P
r
o
b
le
m
s

W
e
s
t
e
r
n
 o
r
 N
A
T
O
 A
g
g
r
e
s
s
iv
e
n
e
s
s
,

M
il
it
a
r
is
m
 a
n
d
 P
r
o
p
a
g
a
n
d
a

C
r
is
is
 i
n
 t
h
e
 W

e
s
t

Fi
gu

re
1.

M
et
an
ar
ra
tiv
es

in
Sw

ed
is
h
Sp
ut
ni
k
ar
tic
le
s,
Ap

ril
–D

ec
em

be
r
20
15
.

So
ur
ce
:A

ut
ho

rs
’o

w
n
ca
lc
ul
at
io
ns
.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 11



recalls the Soviet critique of capitalist states encircling the ‘Socialist
Fatherland’.36

What about Sweden? Although Sweden is referenced on several occa-
sions (303 articles dealing mostly with migration), other countries such as
Germany (390), France (360) and Finland (332) actually receive more men-
tions. Ukraine is referenced 882 times, almost without exception in an
extremely unfavourable light (with ‘fascism’, ‘corruption’, ‘authoritarianism’
and ‘belligerence’ as some of the most recurring themes). Members of the
EU and NATO, such as Germany, the United Kingdom and France, are largely
portrayed as pawns of US foreign policy. Why the Swedish language Sputnik
did not actually concern itself so much with Sweden per se might have
different reasonable explanations. First, Sweden was simply not a priority, or
the editorial team did not possess sufficient resources to cover its domestic
affairs. Second, criticism of the EU and NATO – constituting circa 60% of all
articles – could actually be the dominant narrative which Russia wants to
communicate also to the Swedish target audience.

Operating mode

One example of Sputnik’s operating mode is the way the news site reported
on Ukraine and Syria in 2015. Figure 3 highlights how attention towards
Ukraine radically diminished in August, at the same time as coverage of
Syria began to increase. In May, Ukraine was mentioned 182 times in compar-
ison to 31 times for Syria. In October, after Russia’s intervention on the Syrian
theatre on 30 September, mentions of Ukraine drop to 57, whereas coverage
of Syria increased to 200 mentions (see Figure 2). The Syrian war had been
consistently intense for months, if not years, prior to the entrance of Russian
airpower to the conflict, and there were no major changes to the situation in
Ukraine to motivate such a rapid loss in interest. The shift merely reflected
how Sputnik reporting, as an instrument of Russian public diplomacy, shifted
pari passu with changes in Russian foreign policy.

Although the general narratives remain the same, the specific subjects of
Sputnik reporting are largely dictated by current events. In pushing the
theme of ‘crisis in the West’, Sputnik covered extensively the Greek eco-
nomic crisis in the summer of 2015 and the migration crisis in the fall – a
trend highlighted in Figure 4 showing the increase in articles mentioning
‘refugee’. One can argue that conventional news media also focused on the
same pressing topics, according to a similar news cycle dealing only with a
few topics at the same time. What sets sites such as Sputnik apart is the
tendentious and biased manner in which the outlet filters and then reports
on news items. The Eurozone crisis and the refugee situation are portrayed

36Lasswell, ‘Soviet Propaganda’, 75.

12 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



0

2
0
0

4
0
0

6
0
0

8
0
0

1
0
0
0

1
2
0
0

Fi
gu

re
2.

M
en
tio

n
of

co
un

tr
ie
s
in

Sw
ed
is
h
Sp
ut
ni
k
ar
tic
le
s,
Ap

ril
–D

ec
em

be
r
20
15
.

So
ur
ce
:A

ut
ho

rs
’o

w
n
ca
lc
ul
at
io
ns
.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 13



0

5
0

1
0
0

1
5
0

2
0
0

2
5
0

A
p
r
il

M
a
y

J
u
n
e

J
u
ly

A
u
g
u
s
t

S
e
p
t
e
m
b
e
r

O
c
t
o
b
e
r

N
o
v
e
m
b
e
r
D
e
c
e
m
b
e
r

S
y
r
ia

U
k
r
a
in
e

Fi
gu

re
3.

M
en
tio

n
of

Sy
ria

an
d
U
kr
ai
ne

on
Sw

ed
is
h
Sp
ut
ni
k,
Ap

ril
–D

ec
em

be
r
20
15
.

So
ur
ce
:A

ut
ho

rs
’o

w
n
ca
lc
ul
at
io
ns
.

14 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



0

2
0

4
0

6
0

8
0

1
0
0

1
2
0

1
4
0

R
e
f
u
g
e
e
s

Fi
gu

re
4.

M
en
tio

n
of

w
or
d
‘R
ef
ug

ee
’o

n
Sw

ed
is
h
Sp
ut
ni
k,
Ap

ril
–D

ec
em

be
r
20
15
.

So
ur
ce
:A

ut
ho

rs
’o

w
n
ca
lc
ul
at
io
ns
.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 15



in such a way as to give readers the impression that the EU is in an
irreversible decline and facing imminent collapse.37

Outright fabrications occur on a limited scope. The most prominent
example is the counter-hypothesis supported by Russia that the civilian
airliner MH17, which crashed in the Donbass region of Ukraine in July
2014, was shot down by a Ukrainian fighter jet rather than a surface-to-air
missile operated from rebel held territory. Some of the very few articles
which were actually signed by an existing Swedish person, ‘Boris’, dealt with
the alternative MH17 theory. ‘Boris’ is a pro-Kremlin activist of Russian origin
living in Sweden and founder of a Facebook group critical of Ukraine, NATO
and Western foreign policy towards Russia.38 On a broad scale, however,
tendentious news items and rewrites are more commonplace than pure
fabrications. Misleading half-truths, such as the narrow focus on far right
elements in Ukrainian politics or the deployment of NATO troops in Europe,
are the norm.

Like Soviet propaganda, Russian public diplomacy today can also be
wildly inconsistent. The West is portrayed as weak, but at the same time a
near existential threat to Russia. Europe is described as both xenophobic
towards refugees, and foolish for allowing so many of them to seek asylum.
The point however might not be to present the target groups with a
coherent alternative narrative. Tools such as Sputnik can also serve to
spread confusion and encourage disunity. Furthermore, the Swedish lan-
guage Sputnik relied, with very few exceptions, on rewrites of already
existing news stories from established media outlets. A paradox thus arises
between the common accusations against ‘mainstream Western media’ as
being biased and anti-Russian in their orientation, and the reality of the
dependency on the very same Western media as the source for Sputnik
publications. When sources did appear, references were usually made to
Reuters (103 citations) and the Russian state-owned RIA Novosti (163 cita-
tions). Finnish news outlets such as state television YLE (86 citations) were
cited more often than any Swedish source, such as the daily newspaper
Dagens Nyheter (24 citations) or Swedish state television SVT (4 citations).

Andrew Wilson’s theory on Russian ‘nudge propaganda’ finds support in
our study.39 Sputnik regularly published articles pandering to pet-narratives
with potential target groups, such as NATO expansion (the left, peace
movements), opposition to GMOs (environmentalists and conspiracy move-
ments) and the chaos in Europe in the wake of the migration crisis (far right
and populist movements). By targeting different groups with pre-existing

37Representative articles include themes such as ‘Europe is a paradise – for immigrants’, ‘Europe is
dying due to tobacco, alcohol and obesity’, and ‘Merkel’s migration policy broke the EU’.

38We have chosen to anonymise names of individuals who are not established public figures or
decision makers.

39Andrew Wilson, ‘Four Types of Russian Propaganda’, Aspen Review, 4 (2015), 77–81.

16 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



‘anti-establishment’ and anti-NATO/EU sentiments, Sputnik can be said to
have operated on the premise that these sentiments could be ‘nudged’, that
is, further strengthened. As was noted already by Harold Laswell in 1951,
Soviet propaganda regularly focused on maintaining an air of plausibility.
Post-war examples included allegations of mass unemployment in the
capitalist system, criticism of discrimination against Blacks in the United
States, and imperialism resulting from capitalist rivalries over the control
of raw materials and markets. False or not, these stories rang true to millions
of people, both inside the Soviet Union and abroad. A similar operating
mode can be seen in how Russia conducts its public diplomacy today. The
Iraq war (2003) was a violation of international law, the Libyan intervention
(2011) did not end hostilities on the ground, and the EU is facing consider-
able economic and political challenges. As previously with Soviet propa-
ganda, Moscow’s criticism of the ‘West’ today rings true to important target
groups who can be nudged towards accepting the Kremlin’s established
view of world affairs.40

Russian active measures towards Sweden

Increasingly since 2014, Sweden has been the target of a wide array of
active measures: Disinformation, forged telegrams and fake news items have
surfaced in the information landscape; Russian politicians and diplomats
have intervened in Swedish domestic political affairs on NATO and Baltic
Sea security; pro-Kremlin NGOs and GONGOs have become operative in
Sweden and revelations of a Russian owned company in Sweden connected
to party financing in the European Union have emerged in media. In social
media, troll armies are targeting journalists and academics, including the
‘hijacking’ of Twitter accounts. Russian state TV has castigated Swedish
politicians as agents of Washington and falsified interviews with Swedish
citizens, and Swedish journalists and diplomats working in Russia have been
targets of harassment and espionage activities.41 Lastly, there exist examples
of actors in Sweden, such as politicians, academics and newspapers, who
wittingly or unwittingly perform a role as agents of influence or interlocutors
of disinformation. Among the Nordic states, similar phenomena on a com-
parable scale have emerged primarily in Finland – the second militarily non-
aligned country in the region.42

40Laswell, ‘Soviet Strategy’, 74.
41Expressen, ‘Espionage towards Swedish Television in Moscow’, (Avlyssning mot SVT i Moskva – Säpo
utreder), 15 Oct. 2014, <http://www.expressen.se/nyheter/avlyssning-mot-svt-i-moskva—sapo-
utreder>.

42Aro, Jessikka, ‘The Cyberspace War’.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 17

http://www.expressen.se/nyheter/avlyssning-mot-svt-i-moskva%2014sapo-utreder
http://www.expressen.se/nyheter/avlyssning-mot-svt-i-moskva%2014sapo-utreder


Forgeries

Political use of forgeries has a distinguished tradition in Russian history. The
best example, the notorious Protocols of the Elders of Zion, was an accom-
plishment of the Tsarist police, the impact of which is felt until this very day.
In the 1920s and 1930s, Soviet authorities invented fake conspiracies,
planted fake defectors in European capitals and published misleading
books, articles and pamphlets in several world languages. The most well-
established cases of disinformation in the post-war period include the claims
that John F. Kennedy was murdered by the CIA, HIV was invented by the
Pentagon and that the US Army engaged in bacteriological warfare in
Korea.43 From the Protocols to the Kennedy assassination myth, millions of
people around the world have held these fabrications to be true.

A number of forgeries and fake news items have emerged in the Swedish
information landscape.44 In most instances, they have originated in a similar
fashion, usually through an obscure Russian and/or Swedish language web-
site. Some forgeries have utilised fake letterheads and purport to be written
by Swedish decision makers, in order to gain credibility and an aura of
authenticity. We have identified ten forgeries relating exclusively to
Swedish affairs, of which at least one entered conventional Swedish media
reporting. As shown in Figure 5 and Table 1, no less than 26 forgeries in
total have appeared in the Swedish information climate since December
2014, of which 14 appeared in 2015 and 11 in January–July 2016 (no
forgeries have appeared in the third and fourth quarters 2016). Their sharp
increase in a short time period is perhaps disturbing but should not be
surprising. In contrast to the Cold War, when planting of forgeries was
laboriously time consuming, use of internet resources reduces the cost of
disseminating information. Once inserted into different digital media out-
lets, forgeries and disinformation exist in a target environment over very
long time periods, and their origins are easily concealed.

Linkages to Russian sponsored originators exist, for the most time indir-
ectly. Forgeries and accompanying explanatory ‘news articles’ have many
times appeared for the first time on websites such as cont.ws and politrus-
sia.com (Russian language websites), then in Swedish translation at
Pressbladet (a website not dissimilar in superficial appearance from
Sweden’s most popular news site, Aftonbladet), and later on websites in
different languages (such as indymedia.org.uk, cyberguerilla.org and CNN’s
iReport, where forgeries in many languages are uploaded regularly). Most of
these websites allow users to self-publish material. The most active social

43Agursky, ‘Soviet Disinformation’, 13–30.
44In the article, we use the terms ‘information landscape’ or ‘information climate’ to denote informa-
tion appearing in various sorts of media, including established mass media (news papers, radio, TV),
social media (Facebook, Twitter), and online forums on the internet.

18 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



media account used for disseminating Swedish language forgeries is
‘George Kobzaru’ (a fake name), who is also present on pro-Kremlin
Facebook groups.

Some of the fake articles and forgeries appearing in the Swedish informa-
tion climate have nothing to do with Sweden per se, that is, ‘evidence’ of
NATO opposing the UN; Western states lobbying for Ukrainian politician
Nadia Savchenko to be Secretary General of the UN; Polish politician
Jarosław Kaczyński being mentally ill; Ukraine’s Minister of Finance Natalie
Jaresko covertly undermining the Dutch referendum on Ukraine’s EU asso-
ciation agreement and German politicians conspiring against Turkey using
Kurdish proxies.45 Forgeries on Swedish politicians and decision makers
focus on similar narratives, that is, conspiracies involving Ukraine, terrorist
organisations and NATO. Their level of detail, and the instrumental exploita-
tion of non-household names such as Tora Holst, a Swedish prosecutor, and
Diana Janse, a Swedish diplomat, suggests that the originators of the docu-
ments have access to comprehensive intelligence on Swedish society.

Of the ten forgeries regarding Swedish political affairs, we scrutinise three
representative examples which are also reproduced in extenso. Of those

0

1

2

3

4

5

6

7

Q4-2014 Q1-2015 Q2-2015 Q3-2015 Q4-2015 Q1-2016 Q2-2016

Figure 5. Quarterly number of forgeries and fake articles appearing in the Swedish
information climate, 2014–2016 (second quarter).
Source: See Table 1.

45The forgeries can be located on the following websites (accessed 8 Aug. 2016): Savchenko forgery:
<http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/savtjenko-ar-ban-ki-moons-eftertra
dare>; Ukraine-Holland forgery: <http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/
ukraina-struntar-i-nederlandernas-opinion>; Germany-Turkey forgery: <http://www.pressbladet.se/
articles/view/tyskland-vacker-kurdiska-fragan-for-att-kontrollera-erdogan>; Kaczyński forgery:
<http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/arftlig-sjukdom-hos-kaczy-ski>; NATO
against UN forgery: <http://www.pressbladet.se/articles/view/toppmote-i-warszawa-nato-motsatter-
sig-fn>.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 19

http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/savtjenko-ar-ban-ki-moons-eftertradare
http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/savtjenko-ar-ban-ki-moons-eftertradare
http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/ukraina-struntar-i-nederlandernas-opinion
http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/ukraina-struntar-i-nederlandernas-opinion
http://www.pressbladet.se/articles/view/tyskland-vacker-kurdiska-fragan-for-att-kontrollera-erdogan
http://www.pressbladet.se/articles/view/tyskland-vacker-kurdiska-fragan-for-att-kontrollera-erdogan
http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/arftlig-sjukdom-hos-kaczy-ski
http://www.pressbladet.se/articles/view/toppmote-i-warszawa-nato-motsatter-sig-fn
http://www.pressbladet.se/articles/view/toppmote-i-warszawa-nato-motsatter-sig-fn


three documents, two deal with covert military cooperation between
Sweden and Ukraine, including the covering-up of war crimes. The third
one deals with a conspiracy between the Swedish government and the
Islamic State (IS). (Two more forgeries are reproduced in extenso in the

Table 1. Timeline of 26 forgeries and fake articles appearing in the Swedish informa-
tion climate, 2015–July 2016.

Theme

Date of
appearance in

Swedish Note

Savchenko next UN General
Secretary

19 July 2016 References English language forgery of
Ukrainian diplomat Pavlo Klimkin

NATO to undermine the UN 10 June 2016 Article text, no references
Swedish security threat at
Eurovision 2016

28 April 2016 References fake research article in
English

Dutch referendum on Ukrainian EU
association agreement

11 April 2016 References forgery of Ukrainian
politicians’ correspondence

Ukraine disregards the Dutch EU-
referendum

1 April 2016 References English language forgery of
Natalie Jaresko

Sweden did not prevent terror
attack in Brussels

29 March 2016 Fake English language news site

Sweden supports the Islamic State 3 March 2016 Forged letter from Islamic State to
Swedish government

Kaszynski is mentally ill 24 February 2016 Forged English language document
UK ferments unrest in Middle East 29 January 2016 Fake Arabic English language news site
Migrants and the end of Europe 26 January 2016 Migrants are compared to cockroaches
Indonesia supports the Islamic State 15 January 2016 Defunct link to fake news site
Money is more important than
security

30 December 2015 Link to fake Spanish language news site

Germany supports Kurds against
Turkey

25 December 2015 Forgery of German–Kurdish
correspondence

Terrorism needs to be defeated 17 November 2015 Article text, no references
Swedish nationalists seek EU
alternative

15 October 2015 Defunct reference to far right website
Nordfront

OSCE hides Ukrainian corruption
problem

25 October 2015 Forgery of OSCE correspondence

New Maidan in Moldova 21 October 2015 Link to English language forgery
Sionist Kyiv seeks European far
right’s support

7 October 2015 Link to forgery on CNN iReport

Swedish cover-up of Ukrainian war
crimes

2 September 2015 Forgery of letter from prosecutor Tora
Holst

Swedish PR-firm Kreab supports
Poroshenko

19 August 2015 Kreab establishes ‘link’ to Carl Bildt

Pro-EU party in Ukraine is extremist 24 July 2015 Link to forgery on CNN iReport
Ukraine seeks nuclear weapons 18 July 2015 Link to ‘Wikinews’, resembles

superficially Wikileaks
Poland demands explanation
regarding Swedish–German
cooperation in World War II

25 February 2015 Forged letter from Poland’s Minister of
Foreign Affairs Grzegorz Schetyna to
Swedish government

Sweden’s secret military aid to
Ukraine

21 February 2015 Forged letter from Minister of Defence
Peter Hultqvist

Near SAS plane collision in airspace
was NATO’s fault, not Russia’s

13 February 2015 Fake satellite imagery

Party of Swedes interview with
Right Sector leader Dmitro
Yarosh

17 December 2014 Fake ‘Anonymous’ YouTube video with
text snippets from Party of Sweden
website

20 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



Appendices. Spelling errors and grammatical mistakes are preserved as they
occur in the original documents).

On 21 February 2015, a letter signed by Swedish Minister of Defence
Peter Hultqvist appeared on social media through a Twitter identity of a
well-known Swedish military affairs journalist.46 In the letter, sent to Magnus
Ingesson, CEO of BAE Systems Bofors AB (Sweden’s largest weapons man-
ufacturer), Hultqvist writes how he is

grateful to [Ingesson] for setting up the presentation for our Ukrainian part-
ners. They admired the Archer System capabilities. Even the initial order may
amount up to 12 units. In fact, according to Ukraine’s Ministry of Defence if the
operating experience is successful, a wide range of options will be available to
BAE Systems Bofors AB.
Ukraine’s Armed Forces are critically in need of cutting edge artillery systems. I
am sure you will successfully take the opportunity. You have my congratula-
tions and my full support in this matter.
Best regards,
Peter Hultqvist

The letter has a number of marks of a forgery, including factual mistakes:
Ingesson is the previous CEO of BAE Systems Bofors AB; since 2012, he is
based at the Swedish embassy in Washington. Furthermore, Hultqvist’s
signature had been retrieved from a source in the public domain, and for
logically inexplicable reasons, the letter was written in English. Nevertheless,
the claim that Sweden was planning to export the advanced Archer artillery
system to Ukraine surfaced on a German news website and has since
reappeared on pro-Kremlin websites and social media.

A second forgery appeared as a letter signed by Tora Holst, head of the
International Public Prosecution Office in Stockholm. It was uploaded to
CNN’s Istory website by the social media account ‘doubtingsteven’ on 2
September 2015, and later broadcast on Russian state television and pro-
Kremlin media.47 The letter, addressed to Oleksiy Pokotylo at the ‘Head
Department for National Security and Defence Affairs’ in Ukraine, confirms
an investigation regarding war crimes committed by a Swedish citizen in
Ukraine and rejects a ‘request’ from Ukrainian authorities that the case
should be dismissed.48

46Karin Thurfjell, ‘Sweden Offers to Sell Weapons to Ukraine in Fake Document’, (Sverige erbjuder sig
sälja vapen till Ukraina i förfalskat brev), Svenska Dagbladet, 21 Feb. 2015, <http://www.svd.se/
sverige-erbjuder-sig-salja-vapen-till-ukraina-i-forfalskat-brev>.

47Doubtingsteven, ‘Sweden has Refused to Disclose Information on Military Crimes of the Ukrainian
Army’, 2 Dec. 2015, <http://doubtingsteven.blogspot.se/2015/09/sweden-has-refused-to-disclose.
html>.

48Olle Nygårds, ‘Fake Swedish Letter on Russian TV: “Unknown Author”’, (Falskt svenskt brev i rysk tv:
‘Okänd avsändare’), Svenska Dagbladet, 13 Sept. 2015, <http://www.svd.se/falskt-svenskt-brev-i-rysk-
tv-okand-avsandare>.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 21

http://www.svd.se/sverige-erbjuder-sig-salja-vapen-till-ukraina-i-forfalskat-brev
http://www.svd.se/sverige-erbjuder-sig-salja-vapen-till-ukraina-i-forfalskat-brev
http://doubtingsteven.blogspot.se/2015/09/sweden-has-refused-to-disclose.html
http://doubtingsteven.blogspot.se/2015/09/sweden-has-refused-to-disclose.html
http://www.svd.se/falskt-svenskt-brev-i-rysk-tv-okand-avsandare
http://www.svd.se/falskt-svenskt-brev-i-rysk-tv-okand-avsandare


Dear Mr. Pokotylo,

Thank you for your letter to Ministry of Justice Morgan Johansson. I have been
authorized to make a reply.
Unfortunately, Swedish Ministry of Justice can’t fulfill your request to the full
extent and dismiss the investigation into the activities of a Swedish citizen
suspected of committing war crimes in Ukraine, since unquestionable evidence
of his guilt is available to us. Nevertheless, we are ready to grant you access to
every document concerning the case which is in possession of the legal
investigators. We assure you that any information which can pose a threat to
national interests of Ukraine shall be kept confidential. We understand this issue
is highly important for both Ukraine and the international community, therefore
every court session on the case will be held behind closed doors.
Rest assured that Swedish law enforcement agencies conduct no criminal
investigation into the activities of Ukrainian citizens under the case. However
we are convinced that impartial investigation of war crimes will benefit not
only Sweden but democratic Ukraine as well.
Sincerely,
Tora Holst

Also, This letter also bears the marks… of a forgery, including factual
mistakes. The letter purports to be sent from the International Public
Prosecution Office but carries the official letterhead of the Swedish govern-
ment; Pokotylo is not head of the ‘Head Department for National Security
and Defence Affairs’, but deputy head of the ‘Department of National
Security with the Presidential Administration’. Furthermore, Swedish prose-
cutors do not usually receive…, nor would they reply to, requests from a
foreign government. It is also doubtful that a prosecutor in the Swedish
legal system would apply expressions such as ‘unquestionable guilt’, nor
that the ‘national interests of Ukraine’ would be considered to the extent
that a court would grant Ukrainian authorities ‘access to every document’ or
conduct its trial ‘behind closed doors’, since the Swedish legal system
explicitly prohibits use of secret trials and evidence presented to court is
public.

Our third forgery example appeared on 23 March 2016, when the social
media account ‘Olle’ uploaded an article to the website Pressbladet.49 In the
article, ‘Olle’ alleges to have uncovered a conspiracy between Sweden and
NATO in order to secretly relay weapons via Turkey to the IS. The article
refers to a letter sent to the Swedish MFA, written by ‘Nada al-Qahtani’,
commander of a ‘Daesh female assault team’. In the letter, the IS comman-
der petitions the Swedish government for military support. Since Sweden is

49‘Sweden Sells Weapons to IS Forgery’ <http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/
fredsreglering-genom-skapning-av-terrorceller-islamiska-staten-vantar>. See also Patrik Oksanen,
‘Fake Letter from “Daesh” to the Swedish Government’ (Förfalskat brev från ‘Daesh’ riktat mot
svenska regeringen), Hela Hälsingland, 7 Apr. 2016, <http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/
forfalskat-brev-fran-daesh-riktat-mot-svenska-regeringen>.

22 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/fredsreglering-genom-skapning-av-terrorceller-islamiska-staten-vantar
http://www.svenskpress.se/papers/pressbladet/articles/view/fredsreglering-genom-skapning-av-terrorceller-islamiska-staten-vantar
http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/forfalskat-brev-fran-daesh-riktat-mot-svenska-regeringen
http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/forfalskat-brev-fran-daesh-riktat-mot-svenska-regeringen


militarily non-aligned, the letter writer argues, the Swedish government is
aptly positioned to support the IS without the risk of ‘NATO sanctions’.

Dear Minister Wallström,
The war in Syria started five years ago and for all this time Europe tells about its
support to everyone who opposes Assad and his allies, but all their support is
just in their words. This is not enough, especially now when our Mujahideen
brothers are in unequal battle with the forces of infidels while my sisters from
newly created battalion are forced to take weapons and go to the frontline. Is
that your support? European citizens voluntary join us in our fight. In 2015 only
from Britain 60 women joined us, also we have women from Sweden. And today
all of them after combat training stay with us in Al-Hasakah waiting for the
upcoming battle. So why does Europe do nothing and keep promising?
Recently Margot Wallstrom said that Sweden will be fighting any aggression
and will support everyone in need and give these people weapons and every-
thing they will need to fight. Now forces that fight Assad and his allies are in
urgent need of Sweden’s support. So why not to start by helping Syria and help
our assault battalion? You will never give us soldiers, but don’t prevent your
citizens who ready to fight for us. Besides you can give us weapons and
ammunition through Turkey. Sweden is not NATO member so the Alliance
can’t protest against country which truly help and support us thereby this
country is defending itself. The time of promises is gone and now the moment
to give us real help and show which side you accept has come.
With your help we can establish in Syria the legitimate power for which the
truly faithful people are ready to give their lives away.
Nada al-Qahtani
Commander of the first DAESH female assault battalion

Why this letter is a forgery is easily discerned. The IS does not self-identify as
Daesh, a derogatory name used by the organisation’s enemies; IS is not widely
known to promote women soldiers, especially not in the capacity of comman-
ders, nor do they typically petition Western governments for support.
Furthermore, Sweden has provided aid to the IS opposition, such as military
training of Kurdish forces in northern Iraq; as a member of the EU and in
accordance with the Lisbon Treaty obligations, Sweden supported France with
weapons and logistical operations after the IS assault in Paris in 2015. Lastly, it is
not obvious why Sweden in its capacity as amilitarily non-aligned country would
be positioned to support IS without the threat of Western ‘sanctions’.

Other forgeries appearing since 2015 include stories of Sweden appropriat-
ing fertile soil from Ukrainian farmers, Poland lambasting the Swedish govern-
ment for the country’s neutral position during World War II (see Appendix B)
and civilian nuclear energy company Westinghouse fomenting nuclear acci-
dents in Ukraine with its sub-quality fuel (produced in Västerås, Sweden).50 The

50The forgeries can be found on the following websites (accessed 8 Aug. 2016). ‘Forgery on Ukrainian
Farms’: <https://cont.ws/post/99338>. ‘Forgery on Polish-Swedish relations’: <http://doubtingsteven.
blogspot.se/2015/02/sweden-is-demanded-that-expiation-of_25.html>. ‘Forgery on Westinghouse’:
<http://www.pressbladet.se/articles/view/westinghouse-experimenter-i-ukraina-leder-till-katastrof>.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 23

https://cont.ws/post/99338
http://doubtingsteven.blogspot.se/2015/02/sweden-is-demanded-that-expiation-of_25.html
http://doubtingsteven.blogspot.se/2015/02/sweden-is-demanded-that-expiation-of_25.html
http://www.pressbladet.se/articles/view/westinghouse-experimenter-i-ukraina-leder-till-katastrof


most frequently appearing target in the forgeries uncovered in our research is
Sweden’s former Minister of Foreign Affairs Carl Bildt (2006–2014), a politician
known for his criticism of Russian foreign policy and support of Ukrainian EU
integration. In May 2016, an article appeared on Russian and English language
websites claiming that Bildt had proposed the creation of an organisation to
counter EU-scepticism and develop closer EU–Ukraine ties. Appended to this
article was a forged Swedish language article, edited graphically to appear as
an authentic news item from the website of Dagens Nyheter, Sweden’s largest
daily newspaper.51

On 2 March 2016, cyberguerilla.org published a forged e-mail correspon-
dence from the ‘hacked’ account of David Chantladze, a Ukrainian official
and acquaintance of former President of Georgia Mikheil Saakashvili, since
2015 governor of Odessa (see Appendix A). The Chantladze correspondence
reveals an intricate conspiracy between Swedish diplomat Diana Janse and
Jed Barton, mission director at the US Agency for International
Development. According to the correspondence, Janse and Barton were in
cahoots to install Bildt as Prime Minister of Ukraine.52 Furthermore, the
correspondence includes cryptic discussions on ‘particularities about
Sudan’ and ‘dirty’ business between Saakashvili and Bildt which might derail
the whole process, in case this information would become publicly known
(sic).53 The claim that Bildt would be Prime Minister of Ukraine later
appeared on RIA Novosti, RT and Sputniks in different languages as an
authentic news story; Dagens Nyheter did not doubt its relevance and
published the information as well.54 Another false story has connected the
Swedish PR-firm Kreab, where Bildt was previously head of the board of
directors, to a Western push to keep Ukrainian President Petro Poroshenko
in power.55

The systematic dissemination of forgeries through various media chan-
nels suggests a coordinated campaign even if it remains to be established
precisely where and how the forgeries have been generated. As illustrated

51Dagens Nyheter, ‘Fake DN-webpage Used in anti-EU Propaganda’, (Falsk DN-sida använd för anti-EU-
propaganda), 30 May 2016, <http://www.dn.se/nyheter/sverige/falsk-dn-sida-anvand-for-anti-eu-pro
paganda/>.

52Diana Janse has previously worked for Bildt. In 2010 she was installed as the Swedish Ambassador to
Georgia. Since September 2015, she serves as Senior Foreign Policy Advisor to Moderaterna, the main
opposition party in Sweden, and its party leader, Ms. Anna Kinberg Batra.

53The Diana Janse forgery has appeared in Swedish, English and Russian (accessed 8 Aug. 2016). Diana
Janse Forgery in Russian: <https://cont.ws/post/223633>; Diana Janse Forgery in Swedish: <http://
www.pressbladet.se/articles/view/karl-bildt-mellan-fangelse-och-ukrainas-statsministerpost1>; Diana
Janse Forgery in English: <https://www.cyberguerrilla.org/blog/e-mail-correspondence-of-odessa-poli
tician-david-chantladze/>.

54To their credit, Bildt’s denial was included in the article as well. The broader issue is the problem of
conventional news outlets reporting disinformation at all. Robert Hollender and Mattias Carlsson,
‘Russian Media: Bildt May be Minister in Ukraine’ (Ryska medier: Bildt kan bli minister i Ukraina),
Dagens Nyheter, 26 Jan. 2016, <http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-medier-bildt-kan-bli-minis
ter-i-ukraina/>.

55See: <http://www.pressbladet.se/articles/view/valkampen-borjar-i-ukraina>.

24 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://www.dn.se/nyheter/sverige/falsk-dn-sida-anvand-for-anti-eu-propaganda/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/falsk-dn-sida-anvand-for-anti-eu-propaganda/
https://cont.ws/post/223633
http://www.pressbladet.se/articles/view/karl-bildt-mellan-fangelse-och-ukrainas-statsministerpost1
http://www.pressbladet.se/articles/view/karl-bildt-mellan-fangelse-och-ukrainas-statsministerpost1
https://www.cyberguerrilla.org/blog/e-mail-correspondence-of-odessa-politician-david-chantladze/
https://www.cyberguerrilla.org/blog/e-mail-correspondence-of-odessa-politician-david-chantladze/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-medier-bildt-kan-bli-minister-i-ukraina/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-medier-bildt-kan-bli-minister-i-ukraina/
http://www.pressbladet.se/articles/view/valkampen-borjar-i-ukraina


by our two historical cases – the forgeries regarding Raoul Wallenberg and a
secret Swedish–US military agreement – false information can continue to
pollute the information climate of a target population many decades after
the event. In order to be successful, forgeries need to contain a kernel of
truth or at least refer to a loosely related story which happens to be true. For
example, it is an undeniable truth that Swedish prosecutors have initiated
investigations regarding war crimes committed by a Swede in Ukraine, and
the Swedish government has supported Ukrainian EU integration.
Radicalised Swedish citizens have joined IS, and NATO-member Turkey has
been accused of supporting IS also by its allies.56 By relating truth to lies,
forgeries are successful if they rely on the speed of social media, exploit the
short attention span and bias of users and manage to reappear in new
media contexts hiding their actual source of origin.

Disinformation: the case of NATO

Disinformation is intentionally false or inaccurate information that is spread
deliberately and should be distinguished from misinformation which is the
unintentional dissemination of false information. Ladislav Bittman likened
disinformation to a game, where participants may assume one of three
roles: an operator who is the author of the disinformation, an adversary
that is a foreign state and an unwitting agent who is unwittingly exploited
by the operator as an interlocutor of disinformation in order to attack the
adversary.57 The efficiency of Russia’s annexation of Crimea in February 2014
is usually explained in part with reference to the rigorous use of disinforma-
tion, and the narratives are by now well established: Kyiv is operated by a
‘US/NATO-led fascist junta’; murderous gangs threaten peaceful residents in
Crimea and eastern Ukraine; and millions of citizens in Donetsk and Luhansk
wish to join the Russian Federation.

In the Swedish information climate, disinformation on two issues pertain-
ing specifically to the Nordic context has emerged since 2014 – that is, the
Swedish–NATO host agreement and the case of unidentified foreign sub-
marines suspected of intruding into Swedish territorial waters in 2014 and
2015. In May 2016, Swedish lawmakers ratified an agreement that allows
NATO to more easily operate on Swedish territory during training or in the
event of a conflict or other crisis. The legislative proposal for a so-called host
nation support agreement with NATO was initiated by the Social Democrats,
which in 2014 formed a minority government with support of the Green
Party. The Swedish NATO agreement has a clear geostrategic component,

56The Local, ‘Swedish Man Probed over Ukraine “War Crimes”’, 6 Aug. 2015, <http://www.thelocal.se/
20150806/swede-probed-over-alleged-war-crimes-in-ukraine>.

57Ladislav Bittman, The KGB and Soviet Disinformation: An Insider’s View (Washington: Pergamon-
Brassey’s 1985), 50–52.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 25

http://www.thelocal.se/20150806/swede-probed-over-alleged-war-crimes-in-ukraine
http://www.thelocal.se/20150806/swede-probed-over-alleged-war-crimes-in-ukraine


altering the military balance in the Baltic Sea region: From a NATO perspec-
tive, the agreement simplifies reinforcement of the allied Baltic States in a
potential military confrontation. From a Russian perspective, the agreement
alters unfavourably their regional superiority. From a Swedish perspective,
the agreement simplifies military cooperation with neighbouring states,
including Finland which has ratified the same NATO agreement.58

In spring 2016, Swedish Minister of Defence Peter Hultqvist issued a
statement, describing certain criticism of the NATO host agreement as
‘disinformation.’59 More specifically, he referred to criticisms made by certain
members of parliament, peace movements and former diplomats. The most
regularly occurring narrative among critics of the agreement has raised legal
qualms regarding the agreement. NATO, it has been argued variously by
critics, will be allowed to place nuclear weapons on Swedish military bases,
use Swedish territory to launch a first-strike attack on Russia, and enjoy legal
immunity for crimes committed by NATO-troops on Swedish territory.60 All
three claims are questionable, considering how any foreign military activity
on Swedish territory still needs the consent of the Swedish government,61

but the claims have nevertheless reappeared frequently in Swedish media
and public debate. It is not possible, however, to refer to the Swedish
domestic debate as ‘disinformation,’ as it implies the deliberate dissemina-
tion of knowingly false information to the general public, or the influence of
a third actor.

The legend of US navy vessels secretly utilizing Swedish military bases
appeared for the first time in the Soviet forgery from 1981, described above.
Several forgeries of more recent origin have also framed NATO cooperation
in similar negative light. No linkages between the Swedish debate between
competing perspectives and such attempts to influence public opinion exist,
however. Russian politicians and diplomats have been openly critical of a
furthered Swedish NATO-cooperation, but never with reference to disinfor-
mation. The official Russian position is that such cooperation contributes to
military escalation in the Baltic Sea region, forcing the Russian military to

58Charles Duxbury, ‘Sweden Ratifies NATO Cooperation Agreement,’ Washington Post, 25 May 2016,
<http://www.wsj.com/articles/sweden-ratifies-nato-cooperation-agreement-1464195502>. On
Russia’s position on NATO, see Alton Frye (2000) The new NATO and relations with Russia, Journal
of Strategic Studies, 23:3, 92–110.

59Svenska Dagbladet, ‘Hultqvist Rejects Nuclear Concern’ (Hultqvist avfärdar kärnvapenoro), 9 Feb.
2016, <http://www.svd.se/hultqvist-s-sprids-mycket-desinformation>.

60Jabar Amin et al, ’Shall NATO Be Allowed to Place Nuclear Weapons in Sweden?’ (Ska Nato få placera
kärnvapen i Sverige?), Aftonbladet, 22 Feb. 2016, <http://www.aftonbladet.se/debatt/article22295859.
ab>; Maj Britt Theorin and Pierre Schori, ’It is Better to Talk to Russia than Join NATO’ (Prata hellre
med Ryssland än gå med i Nato), Expressen, 13 Apr. 2016, <http://www.expressen.se/debatt/prata-
hellre-med-ryssland-an-nato/>; Anna Ek, ‘Tomorrow We May Take the Final Step to Join NATO’ (I
morgon kan vi ta sista steget in i Nato), Aftonbladet, 24 May 2016, <http://www.aftonbladet.se/
debatt/article22870846.ab>.

61The Local, ‘Sweden Votes Yes to Controversial Nato Deal’, 25 May 2016, <http://www.thelocal.se/
20160525/sweden-votes-yes-to-controversial-nato-deal>.

26 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://www.wsj.com/articles/sweden-ratifies-nato-cooperation-agreement-1464195502
http://www.svd.se/hultqvist-s-sprids-mycket-desinformation
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22295859.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22295859.ab
http://www.expressen.se/debatt/prata-hellre-med-ryssland-an-nato/
http://www.expressen.se/debatt/prata-hellre-med-ryssland-an-nato/
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22870846.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22870846.ab
http://www.thelocal.se/20160525/sweden-votes-yes-to-controversial-nato-deal
http://www.thelocal.se/20160525/sweden-votes-yes-to-controversial-nato-deal


‘take retaliatory steps.’ Those words – or thinly veiled diplomatic threats,
depending on one’s perspective – were communicated by the Russian MFA
via Twitter on 10 September, 2015, and repeated by the Minister of Foreign
Affairs, Sergei Lavrov, six months later. There have also been direct threats;
in March 2015, Russia’s ambassador to Denmark threatened to use
nuclear… missiles against Danish warships if the country joins the NATO
ballistic missile defence system, in October 2016 a Russian politician warned
Norway the country was on Moscow’s ‘list of targets for our strategic
weapons,’ following the deployment of 330 US marines to Værnes.62

Disinformation: the case of submarines

In October 2014, the Swedish navy initiated a week-long operation in the
archipelago off Stockholm in search of a foreign submarine. The operation
was launched in a period of already heightened tensions in the Baltic Sea
region. In September, the same year, two Russian Su-24 attack jets had violated
Swedish airspace over the Baltic, prompting Sweden’s air force to scramble its
own fighters. Shortly afterwards, Finland complained that the Russian navy had
twice harassed one of its environmental research ships in international waters,
ordering it to change course and later sending a helicopter and submarine to
pass close by. A year before, inMarch 2013, Russian attack jets had simulated an
attack against Swedish military targets – an event which at the time was
reported on Russian television as a glorious success, although a Russian official
later denied such an exercise had ever occurred.63 These events unfolded
against a broader historical context, with memories of the intense and widely
publicised submarine search operations in the 1980s still present in the collec-
tive memory of the Swedish public.

The Swedish navy did not locate or identify any submarine in its October
2014 search operation, but a final assessment by the Swedish Armed Forces
concluded that ‘it remains beyond any reasonable doubt that Swedish
internal waters were violated in the Stockholm archipelago in October
2014’. No nationality of the vessel could be established, and no state has
been officially accused of committing the violation.64 Since evidence pre-
sented included a sonar image of (what is presumably) sub-sea tracks left
behind a mini submarine, however, journalists and other non-state

62Michael Winiarski, ‘Russia Issues NATO Warning to Sweden’, Dagens Nyheter, 29 Apr. 2016, <http://
www.dn.se/nyheter/sverige/russia-issues-nato-warning-to-sweden/>.

63Mikael Holmström, ‘Russia Practiced Nuclear Attack Against Sweden’ (Ryssland övade kärnvapenanfall
mot Sverige), Dagens Nyheter, 2 Feb. 2016, <http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssland-ovade-karn
vapenanfall-mot-sverige/>.

64Swedish Armed Forces, ‘Beyond All Reasonable Doubt’ (Utom allt rimligt tvivel), 23 Sep. 2015,
<http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/utom-allt-rimligt-tvivel/>.

65Telegraph, ‘Sweden Releases Mystery Submarine Evidence,’ 15 Nov. 2014, <http://www.telegraph.co.
uk/news/worldnews/europe/sweden/11232820/Sweden-releases-mystery-submarine-evidence.html>.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 27

http://www.dn.se/nyheter/sverige/russia-issues-nato-warning-to-sweden/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/russia-issues-nato-warning-to-sweden/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssland-ovade-karnvapenanfall-mot-sverige/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssland-ovade-karnvapenanfall-mot-sverige/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/utom-allt-rimligt-tvivel/
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11232820/Sweden-releases-mystery-submarine-evidence.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11232820/Sweden-releases-mystery-submarine-evidence.html


observers have speculated that the vessel must have been a Russian one.65

Russia’s Ministry of Defence denied any ‘irregular situation’ involving its
ships and claimed the vessel was a Dutch submarine triggering Sweden’s
alert after carrying out exercises in the area – a claim with no supporting
evidence which was also denied by the Dutch Ministry of Defence.66

Three ambiguous reports on submarines have appeared in Swedish
media. On 18 October 2014, the journalist and expert on defence and
security Mikael Holmström published in Sweden’s daily newspaper Svenska
Dagbladet an article claiming hard evidence on a direct Russian submarine
trail.67 An emergency call in the Russian language, followed by an encrypted
radio signal from the Swedish archipelago to Kaliningrad, had reportedly
been intercepted by signals intelligence units during the search operation.
We do not dispute Holmström’s reporting, but the article’s dilemma is this:
the Swedish Ministry of Defence has not officially confirmed the interception
of any emergency call or radio signals; no mention of signal intelligence
implicating a Russian vessel was made in the Ministry of Defence’s final
report; and no further media investigations have added additional suppor-
tive evidence. As a result, Holmström’s claim – although based on sources
within the Swedish Armed Forces – cannot be independently confirmed.

Another ambiguous report emerged in relation to a separate search
operation in Swedish waters conducted in April 2015. An article published
in June 2016 on the website of the Swedish public broadcaster, Sveriges
Radio, revealed the sensational news – based on an anonymous source
within the Swedish Armed Forces – that the Swedish Armed Forces had
identified the nationality of a submarine intruding Swedish territorial waters
as ‘likely German’, and ‘likely not Russian’. Furthermore, the article reported
that the ‘conclusive [piece of] evidence’ of an intruding vessel from the
search operation in October 2014 had now been discarded by the Swedish
Armed Forces.68 Both claims in the Sveriges Radio article were ambiguous,
as no official report has been able to determine the nationality of intruding
submarines, not in October 2014, nor in April 2015, and the German Ministry
of Foreign Affairs has denied any irregular activities of German submarines
in Swedish waters.69

66BBC News, ‘Sweden Steps up “Mystery Sub” Hunt off Stockholm Waters’, 20 Oct. 2014, <http://www.
bbc.com/news/world-europe-29686756>.

67Mikael Holmström, ‘Search for Damaged Russian Submarine in Archipelago’ (Skadad rysk ubåt söks i
skärgården), Svenska Dagbladet, 18 Oct. 2014, <http://www.svd.se/skadad-rysk-ubat-soks-i-
skargarden>.

68Sveriges Radio, ’Suspected Submarine Sound was Swedish Source’ (Misstänkt ubåtsljud kom från
svensk källa), 11 Jun. 2016, <http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=
6451214>; Sveriges Radio, ‘Probable German Submarine in Swedish Waters’ (Sannolik tysk ubåt i
svenska vatten), 8 Jul. 2016, <http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=
6469624>.

69Radio Sweden, ‘Submarine Seen Last Year Thought to be German’, 8 Jul. 2016, <http://sverigesradio.
se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6470131>.

28 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://www.bbc.com/news/world-europe-29686756
http://www.bbc.com/news/world-europe-29686756
http://www.svd.se/skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden
http://www.svd.se/skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6451214
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6451214
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6469624
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6469624
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054%26artikel=6470131
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054%26artikel=6470131


Another instance of misinformation on submarines occurred in August
2015, when a private diving company, Ocean X Team, reported the discov-
ery of a sunken ‘Russian submarine’ on the seabed of Swedish territorial
waters. After an initial phase of media confusion, it transpired that the wreck
was not of recent origin – as the diving-company had pretended – but that
of an Imperial Russian Navy Som-class submarine which sank in 1916.
Furthermore, peculiar circumstances about the company Ocean X Team
reveals the whole operation as a deliberately deceptive marketing stunt at
best: Its expedition was financed by a Russian principal who generously
made available gratis a 55-m ship, would not disclose his sources of finan-
cing and provided the exact coordinates for the wreck – suggesting its
location must have been confirmed in a previous diving expedition.70

The two or three instances of misinformation or ambiguities entering
Swedish media on suspected intrusion of foreign submarines have been
exploited by RT and Sputnik International in order to castigate Swedish
‘submarine mania’ to an international audience, and their reporting has
blurred the different search operations.71 Conventional Swedish media
reporting, in other words, reappeared through Russian public diplomacy
tools in order to sow doubt and confusion on the quality of the Swedish
Armed Forces while framing Swedish politicians and media as ‘Russophobe’.
The submarine theme is useful not least as it is relatively well established.
Since 1981, when a Soviet submarine ran aground in the Swedish archipe-
lago, the inability of the Swedish Armed Forces to provide definitive evi-
dence on other suspected intrusions has been widely criticised and ridiculed
by journalists and peace activists in Sweden and abroad. When the Russian
Embassy in Sweden in 2015 and 2016 publicly lamented Swedish authorities
over media reporting on ‘phantom submarines’ as expressions of ‘awkward
confusion’ and hostility towards Russia’s peaceful intentions, it merely
retrieved well-established narratives from the height of the Cold War.72

Target groups and interlocutors of disinformation

As elsewhere in Europe, pro-Kremlin sentiments can be identified within
different political communities. In contrast to the Soviet communist era,
these groups exist not only to the far left but also the far right of the
political spectrum, as well as within more peripheral groups such as

70Within a few days, the Russian Minister of Defence, Sergei Shoigu, proposed a joint Swedish-Russian
expedition to investigate the submarine in more detail. Niklas Wiklund, ‘Something Fishy About the
Submarine Story’ (Är något skumt över hela ubåtshistorien), Svenska Dagbladet, 7 Aug. 2015, <http://
www.svd.se/ar-nagot-skumt-over-hela-ubatshistorien>.

71Sputnik News, ‘West Uses Fake “Russian Submarines” to Justify Its Conflict With Moscow’, 16 Jun.
2016, <http://sputniknews.com/politics/20160616/1041466997/west-russian-submarines-moscow.
html>.

72The official Facebook account of the Russian embassy in Sweden, 30 Jun. 2015.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 29

http://www.svd.se/ar-nagot-skumt-over-hela-ubatshistorien
http://www.svd.se/ar-nagot-skumt-over-hela-ubatshistorien
http://sputniknews.com/politics/20160616/1041466997/west-russian-submarines-moscow.html
http://sputniknews.com/politics/20160616/1041466997/west-russian-submarines-moscow.html


libertarians, conspiracy movements, peace organisations and environmen-
talists. Another specific group is the pro-Kremlin community within the
Russian diaspora. Very often, there is overlap between several of these
categories, and they cannot always be easily distinguished from each
other. What they have in common is the belief that Russia under President
Vladimir Putin represents an anti-establishment alternative to specific fea-
tures of Western society which are disliked within the group, such as ‘US
hegemony’, NATO, immigration, or ‘degenerated European values’. With
‘pro-Kremlin’, we mean groups or actors who either spread disinformation
or who otherwise defend or relativise Russian foreign policy, even when it is
pursued in violation of international law. On a pan-European level, the
groups can combine to be relatively large and influence also EU policies,
and with access to newspapers, publishers and social media, they can reach
a potentially even wider group of targets.

The openly pro-Kremlin elements in the Swedish far right include the fascist
organisation Nordic Resistance (Nordiska motståndsrörelsen). Nordic Resistance
has cooperated with two Russian organisations, the Rodina party and the
Russian Imperial Movement; their international network is the World National-
Conservative Movement, which has also donated an unspecified sum of money
to Nordic Resistance.73 In Sweden, people in the far right environment (or ‘new
right’/‘identitarianism’ as they sometimes self-identify) have founded the pub-
lishing house Arktos, whose publication list includes the English translation of
the book The Fourth Political Theory (2012) by Russian academic and fascist
ideologue Aleander Dugin, and the mining company Wiking Mineral, allegedly a
source of finance for the group’s political activities. The web-based platform Fria
Tider, with organisational ties to the identitarian movement, actively promoted
Swedish Sputnik content in 2015. A Swedish citizen affiliated with the ideologi-
cal current is the anti-Semitic author and Wikileaks representative in Russia,
Israel Shamir.74 Shamir writes for the newspaper Zavtra, whose editor-in-chief is
the ultra-nationalist Alexander Prokhanov; another regular contributor to Zavtra
is Alexander Borodai, the first Prime Minister of the self-proclaimed Donetsk
People’s Republic in 2014.

The Swedish far left includes different communist, ‘anti-war’ and ‘anti-imperi-
alist’ organizations stemming from the Cold War period. The far left has its own
separate journals and media channels, but the most important interlocutor of a
‘left’ narrative on Russia and Ukraine since 2013 has been the culture pages of
the Swedish tabloid Aftonbladet, one of the largest evening newspapers in the
Nordic countries.75 In 2014, Aftonbladet Kultur published more than 30 articles
on developments in the former USSR, where the main themes were fascism in

73Anton Shekhovtsov, ‘Russian Fascists Give Money to Swedish Counterparts’, 19 Sept. 2015, <http://
anton-shekhovtsov.blogspot.se/2015/09/russian-fascist-militants-give-money-to.html>.

74Alex Gibney, ‘Can We Trust Julian Assange and WikiLeaks?’, New York Times, 8 Aug. 2016, <http://
www.nytimes.com/2016/08/08/opinion/can-we-trust-julian-assange-and-wikileaks.html>.

30 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2015/09/russian-fascist-militants-give-money-to.html
http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2015/09/russian-fascist-militants-give-money-to.html
http://www.nytimes.com/2016/08/08/opinion/can-we-trust-julian-assange-and-wikileaks.html
http://www.nytimes.com/2016/08/08/opinion/can-we-trust-julian-assange-and-wikileaks.html


Ukraine (characterized as the country’s emerging political force), and criticism of
Carl Bildt, the EU and NATO – narratives which have been described as taking
the Kremlin’s perspective for granted.76 There are articles critical of Vladimir
Putin, but the general tendency has been towards criticism of Ukraine,
although the country since February 2014 has been the victim of Russian
military aggression. Furthermore, three Aftonbladet Kultur contributors have
participated in pro-Kremlin social media; two of them have published on events
in Ukraine/Russia.77

Aftonbladet Kultur has promoted the left organization Borot’ba, described
as Ukraine’s authentic socialist alternative.78 However, claims that Borot’ba is a
Kremlin operated front began to surface in 2014, when its leaders defended
Russia’s annexation of Crimea and the creation of a Donetsk People’s
Republic, and dismissed the democratically elected government in Ukraine
as a ‘fascist junta.’79 In June 2014, Boris Kagarlitsky, an academic considered to
be close the Kremlin, organized a two-part conference in Yalta, on Russian-
occupied Crimea; the first part hosted representatives of the European far left,
including among others Borot’ba and the Swedish environmental activist
referred to above, the second part the European far right, with participants
such as Shamir and politicians affiliated with the ‘Izborsky Club,’ an organiza-
tion whose members include Borodai, Dugin and Prokhanov.80 An article in
Zavtra later claimed that the two groups had socialized and ‘exchanged

76Russia’s foreign policy towards Ukraine is blamed on the Swedish Minister of Foreign Affairs. ‘Putin’s
behaviour cannot be defended, but perhaps the situation would have looked differently if Carl Bildt –
a hawk also by European standards – would have acted differently.’ Åsa Linderborg, ‘We Are No
Friends of Putin’ (Vi är inga Putinvänner), Aftonbladet, 19 Mar. 2014, <http://www.aftonbladet.se/
kultur/kronikorer/linderborg/article18571565.ab>.

77In total, the two persons have published three articles in Aftonbladet Kultur, and a separate article in
Aftonbladet Kultur has promoted their ‘Ukraine Bulletin’, a publication explicitly critical of the
Poroshenko government and the 2014 ‘Maidan Revolution of Dignity’, as the best source on
Ukrainian politics in the Swedish language. The Facebook group of the bulletin is one of the sources
where forged telegrams and disinformation on Ukraine has appeared in the Swedish information
climate. After this article was published online, we received heated criticisms from Aftonbladet Kultur.
For a summary, see Karin Olsson, ‘The Secret Names in Study of Kremlin Suck-ups’ (Hemliga namnen i
studien om Kremlfjäsk), Expressen, 18 Jan. 2017, <http://www.expressen.se/kultur/hemliga-namnen-i-
studien-om-kremlfjask/>.

78The most visible promotor of Borot’ba in Sweden has been “Andrei”, a Russian political refugee living
in Sweden. He was previously active in the Russian political party Left Front, created by former
Russian Member of Parliament, Ilya Ponomarev. According to an account on Ponomarev’s personal
website, the Left Front was originally created with the participation of person related to the GRU.
There is no evidence linking “Andrei” to any irregular activity, however, and other members of the
Left Front have been targets of Russian political repression. On the other hand, one person from the
Left Front was also instrumental in the creation of Borot’ba. See Ponomarev, Ilya, ‘We Continue to
Argue if the Left is Pro-Kremlin’ (Prodolzhaem razbiratsya, prokremlevskie li levye), 4 Nov. 2014,
<http://ilya-ponomarev.livejournal.com/641358.html>.

79RIA Novosti Ukraina, ‘Novorossiya – An Element in the Disturbance of World Order’ (Novorossiia – eta
element razrusheniya miroporyadka), 4 Aug. 2014, <http://rian.com.ua/interview/20140804/
355630168.html>.

80Anton Shekhovtsov, ‘Boris Kagarlitsky, a Kremlin’s Mole in the Leftist Movement (updated)’, 9 Sep. 2014,
<http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2014/09/boris-kagarlitsky-kremlins-mole-in.html>; Workers’ Liberty,
23 Jul. 2014, ’A Popular Front for Russian Nationalism’, <http://www.workersliberty.org/story/2014/07/23/
popular-front-russian-nationalism>

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 31

http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article18571565.ab
http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article18571565.ab
http://www.expressen.se/kultur/hemliga-namnen-i-studien-om-kremlfjask/
http://www.expressen.se/kultur/hemliga-namnen-i-studien-om-kremlfjask/
http://ilya-ponomarev.livejournal.com/641358.html
http://rian.com.ua/interview/20140804/355630168.html
http://rian.com.ua/interview/20140804/355630168.html
http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2014/09/boris-kagarlitsky-kremlins-mole-in.html
http://www.workersliberty.org/story/2014/07/23/popular-front-russian-nationalism
http://www.workersliberty.org/story/2014/07/23/popular-front-russian-nationalism


perspectives’ during their stay in Yalta.81 Borot’ba’s Kremlin connection was
confirmed in 2016, when Ukrainian hackers released the e-mail correspon-
dence between Putin aide Vladislav Surkov and representatives of the DNR.82

In his capacity as Wikileaks representative in Russia, Shamir has marketed and
offered to sell select material to journalists. He has also handed over a ‘Belarus
dossier’ with information on Belarusian dissidents to government officials in
Minsk. Shamir’s son, Johannes Wahlström, was on his father’s recommendation
installed asWikileaks representative in Sweden. Wahlström ismost widely known
for his article ‘Israel’s Regime Controls Swedish Media’ and contributes regularly
to Aftonbladet Kultur and other media outlets on topics critical of Swedish or
Western policies towards Ukraine and Georgia. An important foreign policy goal
of the US government, Wahlström has argued, is to prevent Russia from ‘rising
up’ to ‘challenge its global dominance’; Swedish democracy support is described
as covert regime change technology in order to help achieve this larger agenda.
His articles have been distributed via the official Wikileaks Twitter account, thus
disseminating the narratives to a global audience. The Wikileaks nexus is an
interesting one, considering how its founder Julian Assange has repeatedly
castigated Russia as a victim of US-operated aggression from inside the
Ecuadorian embassy, where he since 2012 is hiding in order to evade extradition
to Sweden on sexual assault allegations.83

Kremlin sponsored political technologists engage virtually any group
which can be potentially useful for inserting influence in European politics.
German Die Linke and French Front National are two examples of ideologi-
cally separate parties whose views on Russia’s foreign policy converge.84 In
Swedish parliament, the Left Party and the Sweden Democrats have not
followed suit, but criticism was raised against the Sweden Democrats in
2014 and 2015 as a fraction within the party tried to shape developments in
a similar direction.85 Previously, in 2011 and 2012, the international aid
organ (VIF) of the Left Party transmitted 219,000 SEK (circa 22,000 euro) to
Borot’ba, money which allegedly was transferred to the personal bank
account of a Borot’ba member in Donetsk. A more peculiar situation
occurred in Die Linke in June 2014, when its party leadership was forced
to distance itself from one Borot’ba leader living in Germany, due to his
work with an author related with the Russian neo-Nazi group National Unity.

81Zavtra, ’Yalta Manifesto’ (Yaltinskii Manifest), 17 Jul. 2014, <http://zavtra.ru/content/view/yaltinskij-
manifest/>.

82Copylefter, ’Borot’ba and Surkov: Documentary Evidence of Cooperation’ (Borot’ba i Surkov:
Dokumental’nye podtverzhdeniia sotrudnichestva), 5 Nov. 2016, <www.medium.com>.

83David Leigh and Luke Harding, ‘Holocaust Denier in Charge of Handling Moscow Cables’, The
Guardian, 31 Jan. 2011, <https://www.theguardian.com/media/2011/jan/31/wikileaks-holocaust-
denier-handled-moscow-cables>.

84Mitchell A. Orenstein, ‘Putin’s Western Allies: Why Europe’s Far Right Is on the Kremlin’s Side’, Foreign
Affairs, Mar. 25, 2014.

85Patrik Oksanen, ‘Swedish Friends who Support Russia’ (‘Sverigevänner’ som vurmar för Ryssland),
Expressen, 31 Dec. 2016,

32 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://zavtra.ru/content/view/yaltinskij-manifest/
http://zavtra.ru/content/view/yaltinskij-manifest/
http://www.medium.com
https://www.theguardian.com/media/2011/jan/31/wikileaks-holocaust-denier-handled-moscow-cables
https://www.theguardian.com/media/2011/jan/31/wikileaks-holocaust-denier-handled-moscow-cables


No funds were transferred from VIF to Borot’ba after 2012, but the case is an
illustration of the difficulties and potential risks involved in foreign political
aid.86

As the indirect outcome of a larger power struggle, the Sweden Democrats
purged a contingent of members with links to the identitarian and far right
movement in 2015. In some respects, however, ties may not have been
completely severed. A website managed by one of its leading members,
Avpixlat (among the top 20 most visited Swedish websites), has favourably
compared Russia’s political system to that of the European Union.87

Furthermore, a report has revealed attempts by a Swedish businessman to
influence the Sweden Democrats in their view on Russian foreign policy. The
Russian-owned company “R Capital”, of which theman is CEO, has ties to well-
connected Kremlin oligarchs such as Alexei Miller (CEO of Gazprom) and Igor
Rotenberg (a confidant of Vladimir Putin).88 In April 2016, according to The
Guardian, the company’s chairman of the board of directors donated
£400,000 to the Tories in the United Kingdom, demonstrating a link between
“R Capital” and European party financing.89

As regards EU–Russian affairs, traditional ideological divisions between
European parties have ceased to function as areas of conflict over policy,
and unity between different ideological communities is found across shared
metanarratives such as anti-EU, anti-NATO and ‘anti-establishment’ senti-
ments. As elsewhere in Europe, RT and Sputnik in Sweden have attracted
readers and contributors from the far right, the far left, populists, libertar-
ians, conspiracy theorists, Wikileaks supporters, peace organisations and
environmentalists. A Swedish–Russian Friendship organisation was reinvigo-
rated in 2016, with the participation of the Russian Embassy and a board of
directors from pro-Kremlin communities within the Russian diaspora and the
far left. The same constituency is active in pro-Kremlin social media, primar-
ily Twitter and Facebook. A constant in their activity is criticism of Swedish
journalists and academics writing on Russian foreign policy, some of which
have been victims of systematic trolling.90 Furthermore, the same

86The Left Party has issued a statement, arguing that no irregularities regarding their project has been
found. See The Local, ‘Claims Left Sent Money to Pro-Russian Rebels’, 11 Mar. 2015, <http://www.
thelocal.se/20150311/claims-swedens-left-sent-cash-to-pro-russian-rebels>;
Left Party, ‘Ukraine and the Cooperation with Borot’ba’, 11 Mar. 2015, <https://www.vansterpartiet.
se/ukraina-och-samarbetet-med-borotba>.

87Avpixlat, ‘Russian Appeal to People of Europe’ (Rysk vädjan till Europas folk), 20 Nov. 2015, <http://
avpixlat.info/2015/11/20/rysk-vadjan-till-europas-folk/>.

88An interesting feature of the company, which conducts public procurement projects in Russia, is its
lack of any business activity in Sweden; raising the question of why the company was incorporated
with Swedish and not Russian statues (Russian law prohibits foreign companies from participating in
public procurement).

89The Guardian, ‘May Must Explain Donor’s Links to Russia, Says Labour MP’, 27 Aug. 2016, <http://
www.theguardian.com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-donors-links-to-russia-says-
labour-mp>.

90The most well-known case is that of Finnish journalist Jessikka Aro. See Aro, ‘The Cyberspace War’.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 33

http://www.thelocal.se/20150311/claims-swedens-left-sent-cash-to-pro-russian-rebels
http://www.thelocal.se/20150311/claims-swedens-left-sent-cash-to-pro-russian-rebels
https://www.vansterpartiet.se/ukraina-och-samarbetet-med-borotba
https://www.vansterpartiet.se/ukraina-och-samarbetet-med-borotba
http://avpixlat.info/2015/11/20/rysk-vadjan-till-europas-folk/
http://avpixlat.info/2015/11/20/rysk-vadjan-till-europas-folk/
http://www.theguardian.com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-donors-links-to-russia-says-labour-mp
http://www.theguardian.com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-donors-links-to-russia-says-labour-mp
http://www.theguardian.com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-donors-links-to-russia-says-labour-mp


individuals perform a visible role within the Swedish peace and anti-NATO
movements; a yearly conference includes them as speakers alongside Left
Party members of parliament. They also lobby sympathetic members of
parliament directly and through petitions and participate in pan-European
conferences and gatherings.

Concluding discussion

The main purpose of our article has been to establish whether Russia is
targeting individual EU-states in order to influence the political develop-
ment in a direction favourable to the strategic interests of the Kremlin.
Further, if the answer is yes, to establish which means are applied in order
to achieve these goals. The main contribution of our case study on Sweden,
a littoral state of the Baltic Sea region, is the empirical analysis of how and to
what extent Russia since 2014 has applied public diplomacy and active
measures in order to influence policy making in Sweden in at least two
important areas: Swedish–NATO cooperation and Swedish/EU support for
Ukraine.

As borne out by our detailed content analysis of Swedish Sputnik, domi-
nant metanarratives in Russian public diplomacy have converged in order to
convey a few consistent messages, framing NATO as an aggressor and
military threat, the EU as in terminal decline, and Russia as under siege
from hostile Western governments. Furthermore, Russian authorities have
applied active measures ranging from military threats to forgeries, disinfor-
mation and agents of influence. Systematising these various phenomena,
our contribution confirms the growing body of research highlighting
Russia’s increasing use of active measures as a foreign policy tool towards
Western states since 2014. In this respect, the Swedish case needs to be
seen in its wider geostrategic context, and Russia’s strategic goal to mini-
mise or remove NATO presence in the country’s ‘near abroad’.

Metanarratives in public diplomacy and active measures towards Sweden
have acted as communicating vessels, where Russian media outlets have
filtered and broadcast internationally false information appearing in the
Swedish media climate in order to sow doubt about the integrity of
Sweden’s political system. In the Nordic region, non-aligned Finland is the
only country which has registered a similar experience during the last 2 years.
The timing, narratives and intensity of the campaigns suggest to us that a key
goal of these campaigns was to influence Swedish decision makers and public
opinion, in order to hinder the implementation of a NATO host agreement in
May 2016 and Swedish NATO integration overall. No other narrative – such as
criticism of Ukraine or the EU – appears as systematically in Russian active
measures and public diplomacy as the anti-NATO theme.

34 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



The disinformation and forgeries entering the Swedish information cli-
mate highlight that their originators possess sophisticated knowledge on
Swedish officials, diplomats and decision makers. Forgeries and disinforma-
tion have appeared not only in the Swedish information climate but on
Russian state television, social media and other tools of mass communica-
tion. Mistakes and spelling errors occur in many forgeries, but this is in fact
not a deviation from norm and of secondary significance. The massive
explosion of fake information targeting the Ukrainian population since
2013 could be revealed by fact checking organisations such as Stopfake,
precisely because of obvious impossibilities in Russian propaganda which an
investigation could easily reveal.91 Mistakes, logical loopholes and spelling
errors were confirmed as a characteristic of Soviet forgeries already during
the Cold War.92 Low quality of consistently marketed disinformation, how-
ever, has in the history of mankind so far not prevented large population
segments from accepting certain false stories as true.

A consistent flow of disinformation polluting a target population’s infor-
mation climate, and the unpredictable long run consequences of such
phenomena, suggest that active measures can be politically efficient. For
active measures to be politically efficient in a given situation, only the
perceptions and belief systems of a strategic minority needs to be altered.
For example, the EU sanctions regime against Russia requires unanimity
among member states, where the withdrawal of one state cancels the entire
policy. In May 2016, an alteration in the votes among a fraction of Green
Party and Social Democrat members of parliament would have sufficed to
shift the scales towards a majority against the NATO host agreement.
Therefore, as long as Russian decision makers are convinced that active
measures can influence political processes in a target country on the margin,
these measures are likely to continue.

Use of active measures can be counter-productive, especially in the case of
clumsy attempts to influence public opinion, although degree of success or
failure can also be seen in various perspectives. For a foreign state in whose
interest it is to influence a foreign target population, use of public diplomacy
and active measures can achieve at least three aims. At a minimum, false
information such as Swedish decision makers being involved in illegal
weapon sales or NATO submarines violating Sweden’s territorial waters can
reinforce the image of the West/Sweden as corrupt, even barbaric. Second, its
aim is to hinder support for Ukrainian EU integration or Swedish–NATO
cooperation. Finally, it would justify Russian use of military and non-military
tools as ‘legitimate’ and even ‘necessary’ self-defence, in light of the West’s
conspiracies and encroachment on Moscow’s ‘traditional sphere of interest’.

91For more information on the fact checking website Stopfake, see <www.stopfake.org>.
92Agursky, ‘Soviet Disinformation’, 13–30.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 35

http://www.stopfake.org


However, even when active measures accomplish nothing and are politically
ineffective, their use reveals intent and Russian strategic thinking.

In summary, we conclude that the overarching goal of Russian policy
towards Sweden and the wider Baltic Sea is to preserve the geostrategic status
quo, which is identified with a security order minimising NATO presence in the
region. In order to achieve this strategically defensive goal, Russian authorities
have been willing to draw on many different levers of influence. The use of
active measures fits into contemporary Russian military and security doctrines
and has clear historical precedents in the Cold War period, a legacy which to
some extent has conditioned Russian policies towards Sweden. Whether
Russian influence activity towards Sweden is politically effective or not is hard
to determine conclusively, as potential impact in the long term is difficult to
discern in the short run. We are able to establish intent, dominant narratives,
behavioural patterns and strategic goals, where the close correlation between
Russian public diplomacy and active measures suggest the operation of a
coordinated campaign. Lastly, an increasing reliance on covert techniques of
influence has undermined the quality of traditional Russian diplomacy, as
evidenced by the reckless use of nuclear threats (as against Denmark and
Norway) or the stirring up of ethnic tensions by Russian diplomats in the EU
(as in the German ‘Lisa’ case). In this sense, the boundary between Russian
public diplomacy and active measures has become more ambiguous.

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the authors.

Notes on contributors

Martin Kragh is head of the Russia and Eurasia Programme at the Swedish Institute
of International Affairs and Associate Professor at the Uppsala Centre for Russian and
Eurasian Studies. He holds a PhD from the Stockholm School of Economics (2009)
and specializes in the economic and political history of Russia.

Sebastian Åsberg holds an MA in War Studies from King's College London. His main
research interests include European and Russian security as well as hybrid warfare
and disinformation.

Bibliography

Abrams, Steve, ‘Beyond Propaganda: Soviet Active Measures in Putin’s Russia’,
Connections: The Quarterly Journal 15/1 (2016), 5–31. doi:10.11610/Connections.15.1.01

Agursky, Mikhail, ‘Soviet Disinformation and Forgeries’, International Journal of World
Peace 6/1 (1889), 13–30.

36 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://dx.doi.org/10.11610/Connections.15.1.01


Amin, Jabar, et al, ‘Shall NATO Be Allowed to Place Nuclear Weapons in Sweden?’
(Ska Nato få placera kärnvapen i Sverige?), Aftonbladet, 22 Feb. 2016, <http://www.
aftonbladet.se/debatt/article22295859.ab>.

Anna, Ek, ‘Tomorrow We May Take the Final Step to Join NATO’ (I morgon kan vi ta
sista steget in i Nato), Aftonbladet, 24 May 2016, <http://www.aftonbladet.se/
debatt/article22870846.ab>.

Aro, Jessikka, ‘The Cyberspace War: Propaganda and Trolling as Warfare Tools’’,
European View 15/1 (2016), 121–32. doi:10.1007/s12290-016-0395-5

Avpixlat, ‘Russian Appeal to People of Europe’, (Rysk vädjan till Europas folk), 20 Nov.
2015, <http://avpixlat.info/2015/11/20/rysk-vadjan-till-europas-folk/>.

Barghoorn, Frederick C., ‘The Soviet Image of the United States: A Deliberately
Distorted Image’, Annals of the American Academy of Political and Social Science
295 (1954), 42–51. doi:10.1177/000271625429500106

BBC News, ‘Sweden Steps up “Mystery Sub” Hunt off Stockholm Waters,’ 20 Oct. 2014,
<http://www.bbc.com/news/world-europe-29686756>.

Benn, David Wedgwood, ‘New Thinking in Soviet Propaganda’, Soviet Studies 21/1
(1969), 52–63. doi:10.1080/09668136908410689

Bittman, Ladislav, The KGB and Soviet Disinformation: An Insider’s View. (Washington:
Pergamon-Brassey’s 1985)

Bittman, Ladislav, ‘The Use of Disinformation by Democracies’, International Journal
of Intelligence and Counterintelligence 4/2 (1990), 243–61. doi:10.1080/
08850609008435142

Björlin, Lars and Morten Thing, Guldet fra Moskva: Finansieringen af de nordiske
kommunistpartier 1917-1990. (Copenhagen: Informations forl 2012)

Blank, Stephen, ‘Russian Information Warfare as Domestic Counterinsurgency’, American
Foreign Policy Interests 35/1 (2013), 31–44. doi:10.1080/10803920.2013.757946

Bolsover, George H., ‘Soviet Ideology and Propaganda’, International Affairs 24/2
(1948), 170–80. doi:10.2307/3017970

Copylefter, ’Borot’ba and Surkov: Documentary Evidence of Cooperation’, (Borot’ba i
Surkov: Dokumental’nye podtverzhdeniia sotrudnichestva), 5 Nov. 2016, <www.
medium.com>.

Cull, N.J., Public Diplomacy: Lessons From the Past. (Los Angeles, CA: Figueroa Press
2009)

Dagens Nyheter, ’Fake DN-webpage Used in anti-EU Propaganda’, (Falsk DN-sida
använd för anti-EU-propaganda), 30 May 2016, <http://www.dn.se/nyheter/sver
ige/falsk-dn-sida-anvand-for-anti-eu-propaganda/>.

Duxbury, Charles, ‘Sweden Ratifies NATO Cooperation Agreement,’ Washington Post,
25 May 2016, <http://www.wsj.com/articles/sweden-ratifies-nato-cooperation-
agreement-1464195502>.

Dziak, John, Soviet Perceptions of Military Power: The Interaction of Theory and Practice.
(New York: National Strategy Information Center 1981)

Enikolopov, Ruben, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya, ‘Media and Political
Persuasion: Evidence from Russia’, American Economic Review 101/7 (2011), 3253–
85. doi:10.1257/aer.101.7.3253

Expressen, ‘Espionage towards Swedish Television in Moscow’, (Avlyssning mot SVT i
Moskva – Säpo utreder), 15 Oct. 2014, <http://www.expressen.se/nyheter/avlyssn
ing-mot-svt-i-moskva—sapo-utreder>.

Frye, Alton, ‘The New NATO and Relations With Russia’, Journal of Strategic Studies
23/3 (2008), 92–110.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 37

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22295859.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22295859.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22870846.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22870846.ab
http://dx.doi.org/10.1007/s12290-016-0395-5
http://avpixlat.info/2015/11/20/rysk-vadjan-till-europas-folk/
http://dx.doi.org/10.1177/000271625429500106
http://www.bbc.com/news/world-europe-29686756
http://dx.doi.org/10.1080/09668136908410689
http://dx.doi.org/10.1080/08850609008435142
http://dx.doi.org/10.1080/08850609008435142
http://dx.doi.org/10.1080/10803920.2013.757946
http://dx.doi.org/10.2307/3017970
http://www.medium.com
http://www.medium.com
http://www.dn.se/nyheter/sverige/falsk-dn-sida-anvand-for-anti-eu-propaganda/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/falsk-dn-sida-anvand-for-anti-eu-propaganda/
http://www.wsj.com/articles/sweden-ratifies-nato-cooperation-agreement-1464195502
http://www.wsj.com/articles/sweden-ratifies-nato-cooperation-agreement-1464195502
http://dx.doi.org/10.1257/aer.101.7.3253
http://www.expressen.se/nyheter/avlyssning-mot-svt-i-moskva%2014sapo-utreder
http://www.expressen.se/nyheter/avlyssning-mot-svt-i-moskva%2014sapo-utreder


Galeotti, Mark, ‘Hybrid, Ambiguous, and Non-Linear? How New is Russia’s ‘New Way
of War’?’, Small Wars & Insurgencies 27/2 (2016), 282–301. doi:10.1080/
09592318.2015.1129170

Gareev, Makhmut and Vladimir Slipchenko, Budushchaya voyna. (Moscow: Polit.ru
OGI 2005)

Gehlbach, Scott, ‘Reflections on Putin and the Media’, Post-Soviet Affairs 26/1 (2010),
77–87. doi:10.2747/1060-586X.26.1.77

Gibney, Alex,‘Can ‘We Trust Julian Assange and WikiLeaks?’ New York Times, 8 Aug.
2016, <http://www.nytimes.com/2016/08/08/opinion/can-we-trust-julian-assange-
and-wikileaks.html>.

Giles, Keir, ‘Russia’s ‘New’ Tools for Confronting the West. Continuity and Innovation
in Moscow’s Exercise of Power’, Chatham House. The Royal Institute of International
Affairs, Mar. 2016, <https://www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-
confronting-west>.

Holland, Max, ‘The Propagation and Power of Communist Security Services
Dezinformatsiya’, International Journal of Intelligence and Counterintelligence 19/1
(2006), 1–31. doi:10.1080/08850600500332342

Hollender, Robert and Mattias Carlsson, ‘Russian Media: Bildt May be Minister in
Ukraine’ (Ryska medier: Bildt kan bli minister i Ukraina)’, Dagens Nyheter, 26 Jan.
2016, <http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-medier-bildt-kan-bli-minister-i-
ukraina/>.

Holmström, Mikael, ’Search for Damaged Russian Submarine in Archipelago’ (Skadad
rysk ubåt söks i skärgården),’ Svenska Dagbladet, 18 Oct. 2014, <http://www.svd.
se/skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden>.

Holmström, Mikael, ‘Russia Practiced Nuclear Attack Against Sweden’ (Ryssland
övade kärnvapenanfall mot Sverige)’, Dagens Nyheter, 2 Feb. 2016, <http://www.
dn.se/nyheter/sverige/ryssland-ovade-karnvapenanfall-mot-sverige/>.

Just, Thomas, ‘Promoting Russia Abroad: Russia’s Post-Cold War National Identity and
Public Diplomacy’, Journal of International Communication 22/1 (2016), 82–95.
doi:10.1080/13216597.2015.1123168

Kragh, Martin, ‘Media Warfare, a Russian Specialty’ (Medial krigföring en rysk para-
dgren)’, Svenska Dagbladet, 14 Apr. 2016, <http://www.svd.se/medial-krigforing-
en-rysk-paradgren/av/martin-kragh>.

Lanoszka, Alexander, ‘Russian Hybrid Warfare and Extended Deterrence in Eastern
Ukraine’, International Affairs 92/1 (2016), 175–95. doi:10.1111/1468-2346.12509

Laswell, Harold D., ‘The Strategy of Soviet Propaganda’, Proceedings of the Academy
of Political Science 24/2 (1951), 66–78. doi:10.2307/1173235

Leigh, David and Luke Harding, ‘Holocaust Denier in Charge of Handling Moscow
Cables’, The Guardian, 31 Jan. 2011, <https://www.theguardian.com/media/2011/
jan/31/wikileaks-holocaust-denier-handled-moscow-cables>.

Liñan, Miguel Vázquez, ‘Putin’s Propaganda Legacy’, Post-Soviet Affairs 25/2 (2009),
137–59. doi:10.2747/1060-586X.24.2.137

Linderborg, Åsa, ‘We Are No Friends of Putin’ (Vi är inga Putinvänner), Aftonbladet, 19
Mar. 2014.

Lo, Bobo, Russia and the New World Disorder. (Washington, D.C.: Brookings Institution
Press 2015)

Matz, Johan, ‘Did Raoul Wallenberg Try to Leave Budapest in January 1945 with
Jewelry and 15–20 kg of Gold Hidden in the Gasoline Tank of his Car? On
sensationalism in popular history and Soviet disinformation’, Journal of
Intelligence History 15/1 (2016), 17–41. doi:10.1080/16161262.2015.1079967

38 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

http://dx.doi.org/10.1080/09592318.2015.1129170
http://dx.doi.org/10.1080/09592318.2015.1129170
http://dx.doi.org/10.2747/1060-586X.26.1.77
http://www.nytimes.com/2016/08/08/opinion/can-we-trust-julian-assange-and-wikileaks.html
http://www.nytimes.com/2016/08/08/opinion/can-we-trust-julian-assange-and-wikileaks.html
https://www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-confronting-west
https://www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-confronting-west
http://dx.doi.org/10.1080/08850600500332342
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-medier-bildt-kan-bli-minister-i-ukraina/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-medier-bildt-kan-bli-minister-i-ukraina/
http://www.svd.se/skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden
http://www.svd.se/skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssland-ovade-karnvapenanfall-mot-sverige/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssland-ovade-karnvapenanfall-mot-sverige/
http://dx.doi.org/10.1080/13216597.2015.1123168
http://www.svd.se/medial-krigforing-en-rysk-paradgren/av/martin-kragh
http://www.svd.se/medial-krigforing-en-rysk-paradgren/av/martin-kragh
http://dx.doi.org/10.1111/1468-2346.12509
http://dx.doi.org/10.2307/1173235
https://www.theguardian.com/media/2011/jan/31/wikileaks-holocaust-denier-handled-moscow-cables
https://www.theguardian.com/media/2011/jan/31/wikileaks-holocaust-denier-handled-moscow-cables
http://dx.doi.org/10.2747/1060-586X.24.2.137
http://dx.doi.org/10.1080/16161262.2015.1079967


Nagorski, Zygmunt, ‘Soviet International Propaganda: Its Role, Effectiveness, and
Future’, The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 398
(1971), 130–39. doi:10.1177/000271627139800115

Nygårds, Olle, ’Fake Swedish Letter on Russian TV: ”Unknown Author”’, (Falskt
svenskt brev i rysk tv: ”Okänd avsändare”), Svenska Dagbladet, 13 Sep. 2015,
<http://www.svd.se/falskt-svenskt-brev-i-rysk-tv-okand-avsandare>.

Oksanen, Patrik, ‘Fake Letter from “Daesh” to the Swedish Government’ (Förfalskat
brev från ”Daesh” riktat mot svenska regeringen), Hela Hälsingland, 7 Apr. 2016,
<http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/forfalskat-brev-fran-daesh-riktat-
mot-svenska-regeringen>.

Oliker, Olga, ‘Unpacking Russia’s New National Security Strategy’, Center for Strategic
and International Studies, 7 Jan. 2016, <https://www.csis.org/analysis/unpacking-
russias-new-national-security-strategy>.

Orenstein, Mitchell A., ‘Putin’s Western Allies: Why Europe’s Far Right Is on the
Kremlin’s Side’, Foreign Affairs, Mar. 25, 2014.

Panichi, James, ‘EU Declares Information War on Russia,’ Politico, 27 Aug. 2006, <http://
www.politico.eu/article/russia-propaganda-ukraine-eu-response-disinformation/>.

Pomerantsev, Peter, ‘The Kremlin’s Information War’, Journal of Democracy 26/4
(2015), 40–50. doi:10.1353/jod.2015.0074

Pomerantsev, Peter, Nothing is True and Everything is Possible: Adventures in modern
Russia. 2nd edition. (London: Faber and Faber 2015).

Ponomarev, Ilya, ‘We Continue to Argue if the Left is Pro-Kremlin’ (Prodolzhaem
razbiratsya, prokremlevskie li levye), 4 Nov. 2014, <http://ilya-ponomarev.livejour
nal.com/641358.html>.

Raska, Michael, ‘China and the “Three Warfares”’, The Diplomat, 18 Dec. 2015, <http://
thediplomat.com/2015/12/hybrid-warfare-with-chinese-characteristics-2/>.

Reid, Clifford, ‘Reflexive Control in Soviet Military Planning’, Brian Dailey and Patrick
Parker (eds.), Soviet Strategic Deception (Massachusetts: Hoover Institution Press
1987)

Renz, Bettina, ‘‘Russia and ‘Hybrid Warfare”’, Contemporary Politics 22/3 (2016), 283–
300. doi:10.1080/13569775.2016.1201316

RIA Novosti Ukraina, ‘Novorossiya – An Element in the Disturbance of World Order’
(Novorossiia – eta element razrusheniya miroporyadka), 4 Aug. 2014, <http://rian.
com.ua/interview/20140804/355630168.html>.

Romerstein, Herbert, ‘Disinformation as a KGB Weapon in the Cold War’, Journal of
Intelligence History 1/1 (2001), 54–67.

Rush, Myron, ‘The War Danger in Soviet Policy and Propaganda’, Comparative
Strategy 8/1 (1989), 1–9. doi:10.1080/01495938908402763

Shekhovtsov, Anton ‘Boris Kagarlitsky, a Kremlin’s Mole in the Leftist Movement
(updated)’, 9 Sep. 2014, <http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2014/09/boris-
kagarlitsky-kremlins-mole-in.html>.

Shekhovtsov, Anton, ‘Russian Fascists Give Money to Swedish Counterparts’, 19 Sep.
2015, <http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2015/09/russian-fascist-militants-
give-money-to.html>.

Shultz, Richard and Roy Godson, Dezinformatsia: Active measures in Soviet strategy.
(Washington: Pergamon 1984)

Sinikukka, Saari, ‘Russia’s Post-Orange Revolution Strategies to Increase its Influence
in Former Soviet Republics: Public Diplomacy po Russkii’, Europe-Asia Studies 66/1
(2014), 50–66.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 39

http://dx.doi.org/10.1177/000271627139800115
http://www.svd.se/falskt-svenskt-brev-i-rysk-tv-okand-avsandare
http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/forfalskat-brev-fran-daesh-riktat-mot-svenska-regeringen
http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/forfalskat-brev-fran-daesh-riktat-mot-svenska-regeringen
https://www.csis.org/analysis/unpacking-russias-new-national-security-strategy
https://www.csis.org/analysis/unpacking-russias-new-national-security-strategy
http://www.politico.eu/article/russia-propaganda-ukraine-eu-response-disinformation/
http://www.politico.eu/article/russia-propaganda-ukraine-eu-response-disinformation/
http://dx.doi.org/10.1353/jod.2015.0074
http://ilya-ponomarev.livejournal.com/641358.html
http://ilya-ponomarev.livejournal.com/641358.html
http://thediplomat.com/2015/12/hybrid-warfare-with-chinese-characteristics-2/
http://thediplomat.com/2015/12/hybrid-warfare-with-chinese-characteristics-2/
http://dx.doi.org/10.1080/13569775.2016.1201316
http://rian.com.ua/interview/20140804/355630168.html
http://rian.com.ua/interview/20140804/355630168.html
http://dx.doi.org/10.1080/01495938908402763
http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2014/09/boris-kagarlitsky-kremlins-mole-in.html
http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2014/09/boris-kagarlitsky-kremlins-mole-in.html
http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2015/09/russian-fascist-militants-give-money-to.html
http://anton-shekhovtsov.blogspot.se/2015/09/russian-fascist-militants-give-money-to.html


Sputnik News, ‘Russia at war with Anglo-Saxon media’ – Putin spokesman’, 27 Mar.
2016, <https://www.rt.com/news/337335-russia-anglo-saxon-media-war/>.

Sputnik News, ‘West Uses Fake “Russian Submarines” to Justify Its Conflict With
Moscow’, 16 Jun. 2016, <http://sputniknews.com/politics/20160616/1041466997/
west-russian-submarines-moscow.html>.

Sveriges Radio, ’Suspected Submarine Sound was Swedish Source’, (Misstänkt
ubåtsljud kom från svensk källa), 11 Jun. 2016, <http://sverigesradio.se/sida/arti
kel.aspx?programid=83&artikel=6451214>.

Sveriges Radio, ‘Probable German Submarine in Swedish Waters’, (Sannolik tysk ubåt i
svenska vatten), 8 Jul. 2016, <http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=
83&artikel=6469624>.

Sveriges Radio, ‘Sweden Democrat Employee Quits after Media Revelations’, 26 Sept.
2016, <http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=
6524798>.

Swedish Armed Forces, ‘Beyond All Reasonable Doubt’, (Utom allt rimligt tvivel), 23
Sep. 2015, <http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/utom-allt-rimligt-
tvivel/>.

Telegraph, ‘Sweden Releases Mystery Submarine Evidence,’ 15 Nov. 2014, <http://
www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11232820/Sweden-
releases-mystery-submarine-evidence.html>.

The Guardian, ’May Must Explain Donor’s Links to Russia, Says Labour MP’, 27 Aug.
2016, <http://www.theguardian.com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-
donors-links-to-russia-says-labour-mp>.

The Local, ‘Claims Left Sent Money to Pro-Russian Rebels’, 11 Mar. 2015, <http://
www.thelocal.se/20150311/claims-swedens-left-sent-cash-to-pro-russian-rebels>.

The Local, ‘Swedish Man Probed over Ukraine “War Crimes”’, 6 Aug. 2015, <http://
www.thelocal.se/20150806/swede-probed-over-alleged-war-crimes-in-ukraine>.

Theorin, Maj Britt and Pierre Schori, ’It is Better to Talk to Russia than Join NATO’
(Prata hellre med Ryssland än gå med i Nato), Expressen, 13 Apr. 2016, <http://
www.expressen.se/debatt/prata-hellre-med-ryssland-an-nato/>.

Thomas, Timothy, ‘Russia’s Information Warfare Strategy: Can the Nation Cope in
Future Conflicts?’, Journal of Slavic Military Studies 27/1 (2014), 101–30.
doi:10.1080/13518046.2014.874845

Thornton, Rod and Manos Karagiannis, ‘The Russian Threat to the Baltic States: The
Problems of Shaping Local Defense Mechanisms’, Journal of Slavic Military Studies
29/3 (2016), 331–51. doi:10.1080/13518046.2016.1200359

Thurfjell, Karin, ’Sweden Offers to Sell Weapons to Ukraine in Fake Document’
(Sverige erbjuder sig sälja vapen till Ukraina i förfalskat brev), Svenska Dagbladet,
21 Feb. 2015, <http://www.svd.se/sverige-erbjuder-sig-salja-vapen-till-ukraina-i-for
falskat-brev>.

Walker, Christopher, ‘The Hijacking of “Soft Power”’, Journal of Democracy 27/1
(2016), 49–63. doi:10.1353/jod.2016.0007

Weller, Geoffrey R., ‘Scandinavian Security and Intelligence: The European Union, the
WEU, and NATO’, Scandinavian Studies 70/1 (1998), 69–86.

Widen, J.J, ‘The Wennerström Spy Case: A Western Perspective’, Intelligence and
National Security 21/6 (2006), 931–58. doi:10.1080/02684520601046283

Wiklund, Niklas, ‘Something Fishy About the Submarine Story’ (Är något skumt över
hela ubåtshistorien), Svenska Dagbladet, 7 Aug. 2015, <http://www.svd.se/ar-
nagot-skumt-over-hela-ubatshistorien>.

40 M. KRAGH AND S. ÅSBERG

https://www.rt.com/news/337335-russia-anglo-saxon-media-war/
http://sputniknews.com/politics/20160616/1041466997/west-russian-submarines-moscow.html
http://sputniknews.com/politics/20160616/1041466997/west-russian-submarines-moscow.html
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6451214
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6451214
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6469624
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83%26artikel=6469624
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054%26artikel=6524798
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054%26artikel=6524798
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/utom-allt-rimligt-tvivel/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/utom-allt-rimligt-tvivel/
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11232820/Sweden-releases-mystery-submarine-evidence.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11232820/Sweden-releases-mystery-submarine-evidence.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11232820/Sweden-releases-mystery-submarine-evidence.html
http://www.theguardian.com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-donors-links-to-russia-says-labour-mp
http://www.theguardian.com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-donors-links-to-russia-says-labour-mp
http://www.thelocal.se/20150311/claims-swedens-left-sent-cash-to-pro-russian-rebels
http://www.thelocal.se/20150311/claims-swedens-left-sent-cash-to-pro-russian-rebels
http://www.thelocal.se/20150806/swede-probed-over-alleged-war-crimes-in-ukraine
http://www.thelocal.se/20150806/swede-probed-over-alleged-war-crimes-in-ukraine
http://www.expressen.se/debatt/prata-hellre-med-ryssland-an-nato/
http://www.expressen.se/debatt/prata-hellre-med-ryssland-an-nato/
http://dx.doi.org/10.1080/13518046.2014.874845
http://dx.doi.org/10.1080/13518046.2016.1200359
http://www.svd.se/sverige-erbjuder-sig-salja-vapen-till-ukraina-i-forfalskat-brev
http://www.svd.se/sverige-erbjuder-sig-salja-vapen-till-ukraina-i-forfalskat-brev
http://dx.doi.org/10.1353/jod.2016.0007
http://dx.doi.org/10.1080/02684520601046283
http://www.svd.se/ar-nagot-skumt-over-hela-ubatshistorien
http://www.svd.se/ar-nagot-skumt-over-hela-ubatshistorien


Wilson, Andrew, ‘Four Types of Russian Propaganda’, Aspen Review Central Europe 4
(2015), 77–81.

Winiarski, Michael, ‘Russia Issues NATO Warning to Sweden’, Dagens Nyheter, 29 Apr.
2016, <http://www.dn.se/nyheter/sverige/russia-issues-nato-warning-to-sweden/>.

Workers’ Liberty, 23 Jul. 2014, ’A Popular Front for Russian Nationalism’, <http://www.
workersliberty.org/story/2014/07/23/popular-front-russian-nationalism>

Wulff, Petter, ‘The Impact of a High-Tech Spy’, Intelligence and National Security 28/2
(2013), 159-180; Weller, ‘Scandinavian’, 69-86. doi:10.1080/02684527.2012.699295

Yablokov, Ilya, ‘‘Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of
Russia Today (RT)’, Politics 35/3-4 (2015), 301–15. doi:10.1111/1467-9256.12097

Zavtra, ’Yalta Manifesto’ (Yaltinskii Manifest), 17 Jul. 2014, <http://zavtra.ru/content/
view/yaltinskij-manifest/>.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 41

http://www.dn.se/nyheter/sverige/russia-issues-nato-warning-to-sweden/
http://www.workersliberty.org/story/2014/07/23/popular-front-russian-nationalism
http://www.workersliberty.org/story/2014/07/23/popular-front-russian-nationalism
http://dx.doi.org/10.1080/02684527.2012.699295
http://dx.doi.org/10.1111/1467-9256.12097
http://zavtra.ru/content/view/yaltinskij-manifest/
http://zavtra.ru/content/view/yaltinskij-manifest/


Appendix A. Fake correspondence between Diana Janse, David Chantladze and Jed
Barton, 26 and 29 February 2016.
From Diana Janse Thursday

25 February 2016Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
To David Chantladze

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
Hello David. We are really worried by lack of progress on our issue. Time is moving on and the
situation is most favorable at present but your people did not get in touch with Carl so far. And
Mikheil Saakashvili is staying out of touch, too.
From David Chantladze Thursday

25 February
2016

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
To Diana Janse

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
Hello. All remain in great force. Just as soon as we are done Bildt will get it personally.
From Diana Janse Thursday

25 February
2016

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
To David Chantladze

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
Further delay may just ruin our plans. In the nearest perspective they may well get things going again
on the Carl´s case. If this happens Saakashvili will also face problems, no matter whether he avoids
contacts with Carl or not.
From David Chantladze Thursday

25 February
2016

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
To Diana Janse

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
I understand it. Can´t you get it out of our way via the Department or CIA? Bildt´s premiership is
rather long shot. At least he is not alone in the race.
From Diana Janse Thursday

25 February
2016

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
To David Chantladze

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
Unfortunately, Carl is in no position to play for time anymore. And so you should boost your effort to
sort it out with your matters.
From David Chantladze Thursday

25 February
2016

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
To Diana Janse

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
We are doing our best. I will try to hasten the process but I still can´t make any promises.
From Diana Janse Thursday

25 February
2016

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
To David Chantladze

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
That´s really a pity. We used to think of you as the one treating his commitments in a more
responsible way. I fear that in case of failure you may as well loose the support of Cecilia. The terms
of the trade agreement can be reconsidered and the association process may slow down even after
the ratification documents are passed on by the Netherlands in case everything goes the most
beneficial way for you, of course.
From David Chantladze Thursday

25 February
2016

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
To Jed Barton

The U.S. Agency for International Development (USAID)
Europe Regional Mission Director

Good Day! We are facing difficulties with Bildt´s appointment. Poroshenko hesitates while in Sweden
they are ready to let the case Bildt-Saakashvili go forward. A certain risk appears that some new
particularities about Sudan may come up. Shortly speaking, the situation is tense. Bildt, Malmstrom
Janse and their colleagues now can any time turn their back on us, complicating thus the
implementation of our plans.

(Continued )

42 M. KRAGH AND S. ÅSBERG



Appendix B. Fake letter to Swedish Minister of Foreign Affairs,

Margot Wallström, from Poland’s Minister of Foreign Affairs

Grzegorz Schetyna

Minister of Foreign Affairs
Grzegorz Schetyna Warsaw, 12 February 2015

Ms. Margot Wallström
Minister for Foreign Affairs
Kingdom of Sweden

Dear Minister Wallström,

We are grateful to you for your prompt reply and positive assessment of our plans to
conduct a joint meeting. We believe that during the most difficult and tragic for Europe
and Poland years ofWorldWar II Swedenwas committed to relative neutrality while at the
same time maintaining trade and economic relations with Berlin, which actually helped it

Appendix A. (Continued).

>From Diana Janse > To David Chantladze > Thursday, 25 February 2016
>That´s really a pity. We used to think of you as the one treating his commitments in a more
responsible way. I fear that in case of failure, you may as well loose the support of Cecilia. The
terms of the trade agreement can be reconsidered and the association process may slow down
even after the ratification documents are passed on by the Netherlands in case everything goes the
most beneficial way for you, of course.
From David Chantladze Thursday

25 February
2016

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
To Diana Janse

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
I will certainly convey all your words but personally I can´t anyhow affect the process. Mikheil doesn´t
want to be involved. If any dirt on his business with Bildt gets out it will automatically mean the
end of his political career. Poroshenko gave his promise and for now we didn´t get any refusal from
him. I have no idea why everything´s still up in the air. They promised to contact Bildt once
everything is ready. All what I can now is to convey your indignation. Try to find direct contacts to
reach Poroshenko or Mr. Kosiuk.
From Jed Barton Monday

29 February
2016

The U.S. Agency for International Development (USAID)
Europe Regional Mission Director

To David Chantladze
Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine

We had a talk with Poroshenko about Bildt. He promised to settle all the issues one of these days.
Report any problems immediately to me. And be sure to get in touch with me a soon as he arrives.
From David Chantladze Monday

29 February
2016

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
To Jed Barton

The U.S. Agency for International Development (USAID)
Europe Regional Mission Director

Hello. Got it. I will inform you immediately.
From David Chantladze Monday

29 February
2016

Member of Odessa Regional State Administration, Ukraine
To Diana Janse

Senior Foreign Policy Advisor at the Moderate Party, Sweden
The situation is moving from its lethargic point. Seems like we got a deal with Yatsenyuk´s people.
The other day Carl is going to receive a plan of his further actions.

THE JOURNAL OF STRATEGIC STUDIES 43



significantly, strengthen its industrial capacity and lay the foundation for sound economic
growth in the post war times. Now Sweden is given an opportunity to atone for the past
mistakes by showing solidarity with the countries which had fallen prey to Hitler´s aggres-
sion. Sweden could as well contribute to creating a united front for standing up to new
threats to European civilization, which primarily come from conservative politicians still
adhering to barbarian methods of achieving their imperial ambition.
Taking into account our mutually beneficial cooperation in the currently intense interna-
tional circumstances, aswell as our joint stanceonUkrainian issue and successful resistance
to threats from the unpredictable eastern neighbor, we ask you to make it known to the
leaders of Sweden that a visit to Poland on 8 May 2015 for commemorating the 70th
anniversary of Victory inWorld War II is a perfect chance tomanifest that our countries are
firmly united to fight the regimes which threaten global principles, fundamentals of
democracy and human rights and territorial integrity of neighboring states.
At the same time we ask you to expound on the attitude of Sweden authorities to our
suggestion and specify thedifficultieswhich couldpossibly emergeduring thepreparation
for the visit. Scope of the event and its venue are close to being finally determined.
Resulting from a number of consultations is a decision that the most suitable venue for
commemorating the 70th anniversary of Victory Day should be the city of Gdansk. Leaders
of the United States, Great Britain, Norway, Australia, Canada and New Zealand whose
countries which have beenmembers of the Anti-Hitler coalition and paid the highest price
for the sake of victory over fascism, are planned to be invited to the official ceremony
including the visit to the memorial complex on the Westerplatte peninsula. Besides,
current partners of Poland, particularly leaders of Germany, Italy, Japan and Finland will
be invited as well.

We hope you have a correct understanding of our position and we await Prime
Minister of Sweden Stefan Löfven with his wife as well as members of Parliament and
royal family if possible.
Hopefully you will attend the meeting too.

Best regards,
[Blank]

44 M. KRAGH AND S. ÅSBERG


	Abstract
	Public diplomacy and active measures
	Soviet active measures in Sweden
	Metanarratives in Russian public diplomacy: the case of the Swedish Sputnik
	EU, NATO and the United States
	Operating mode

	Russian active measures towards Sweden
	Forgeries
	Disinformation: the case of NATO
	Disinformation: the case of submarines
	Target groups and interlocutors of disinformation

	Concluding discussion
	Disclosure statement
	Notes on contributors
	Bibliography
	Fake letter to Swedish Minister of Foreign Affairs, Margot Wallström, from Poland’s Minister of Foreign Affairs Grzegorz Schetyna



